انواع سیستم سقف شیبدار

سقف شیبدار

پشت بام یکی از مهم ترین بخش های سازه است. زیرا از تمام قسمت های سازه محافظت می کند، همچنین محیط داخلی را پایدار نگاه می دارد. از آنجا که سقف سازی مرحله مهمی از احداث سازه است، مردم همیشه می خواهند که انواع مختلف آن را بشناسند و بدانند که چه زمانی از چه نوع بامی استفاده کنند.

سقف ها را می توان به دسته های زیادی تقسیم کرد ، به عنوان مثال می توان آن ها را با توجه به اندازه آن ها ، مصالح، شکل ، شیب ، ضخامت و غیره، به دسته های مختلفی تقسیم بندی کرد. اما همه آن ها، صرف نظر از تفاوت ساختاری بین شان ، عملکردهای یکسانی دارند.

 اما، سقف چیست و چه عملکردی دارد؟

انواع مصالح برای سقف شیبدار

یک سقف را می توان به صورت ساده ، یک پوشش یا یک سطح محافظ (ضخیم و محکم) برای محافظت از محیط داخلی ، در برابر گرد و غبار ، باران ، افزایش دما و سایر اختلالات جوی یا محیطی تعریف کرد.

هر سازه با توجه به کاربردش، دارای سقفی منحصر به فرد است (به عنوان مثال سقف استادیوم ، سقف کلبه یا خانه). از آنجا که سقف، می تواند انواع مختلفی داشته باشد ، مصالح مورد استفاده برای آن نیز بسته به مقاومت یا مساحت، انواع مختلفی دارند.

احداث سقف به غیر از محافظت در برابر آب و سایر عوامل پیش بینی نشده ، اهداف مختلفی نیز دارد:

  • در صورت لزوم باید تحمل وزن را داشته باشد. (مثلاً برف)
  • باید جذاب به نظر برسد یا متناسب با نمای سازه باشد.
  • باید دارای پایان مقاوم در برابر سایش دائمی باشد.
  • دما را مطابق با آب و هوا کنترل کند. (بدون از دست دادن گرما در زمستان ها و عدم ورود گرما در تابستان ها)

اعمال عایق مناسب

همچنین باید طوری ساخته شود که بار وارد شده بر روی آن به طور مساوی توزیع شود تا از سقوط سقف جلوگیری شود. درواقع بايد از مصالحي استفاده شود که از لحاظ كيفيت از زيبايي سقف نيز مهم تر باشد.

انواع مصالح برای سقف شیبدار

  1. سقف شیبدار کاهگل

سقف شیبدار کاهگل

این سقف ها از زمان بسیار قدیم مورد استفاده قرار می گرفتند و در واقع جهت سکونتگاه های اولیه بشر مورد استفاده قرار می گیرند. بر همین اساس از کاه و گل، چوب و مواد قابل تجزیه کوچک تشکیل شده است که به نظر، برای سقف مناسب بوده است.

سقف کاهگلی، زاویه ای حدود ۴۵ درجه ایجاد می کند (در تصاویر زیر مشاهده می کنید.) این کاهگل می تواند از ضخامت دلخواه شما برخوردار باشد ، اما تکیه گاه نیز باید متناسب با بار وارد شده بر روی آن طراحی شود.

این سقف ها در حدود سال ۷۳۵ میلادی توسعه یافتند.

یک سقف کاهگلی که به طور صحیح و حرفه ای نصب شده باشد، دوام بالایی را به همراه خواهد داشت. شما می توانید انتظار داشته باشید که کاهگل در شرایط مناسب بین ۱۵ تا ۲۰ سال دوام داشته باشد.

اما کاهگل با افزایش سن تیره می شود. سقف های کاهگلی چون ماهیت خشکی دارند در صورت عدم نگهداری صحیح بسیار قابل اشتعال می شوند. درست است که  وقتی بودجه کم است از آنها استفاده می شود، اما ، حتی توسط پولدارها نیز مورد استفاده قرار می گیرند ، زیرا به خانه جلوه ه ای روستایی  بیشتری می بخشد. به علاوه  می تواند برای اسکان موقت نیز استفاده شود.

  1. سقف شیبدار سفالی

سقف شیبدار سفالی

کاشی های سفالی به عنوان یک لایه ی محافظ استفاده می شود. خاک رس به دلیل دسترسی آسان و شکل گیری شکل دلخواه ، مورد استفاده گسترده قرار می گیرد.

سقف های سفالی بادوام و سبک هستند و در مقایسه با نمونه های مشابه خود مانند کاشی و سرامیک عایق بندی بهتری ارائه می دهند. طول عمر آنها زیاد است زیرا در برابر آتش، پوسیدگی و موریانه مقاوم هستند. بزرگترین عیب کاشی سفالی می تواند وزن آن باشد.

بسته به ماده ای که برای ساخت آن استفاده شده است ، کاشی می تواند بسیار سنگین باشد.

همچنین کاشی ها شکننده هستند ، بنابراین با راه رفتن روی آنها ممکن است، آنها را بشکنید. این امر انجام تعمیر و نگهداری مانند نقاشی یا تمیز کردن ناودان باران یا شومینه را دشوارتر می کند.

  1. سقف شیبدار سنگی

سقف شیبدار سنگی

یکی از انواع سقف شیب دار، سقف شیبدار سنگی است، این سقف ها دارای سابقه ای طولانی و دراز مدت هستند و به طور کلی به عنوان یکی از با کیفیت ترین و با دوام ترین مصالح بام موجود در بازار شناخته می شود. به دلیل استفاده آن به شکل طبیعی ، از بیشتر مصالح ساخته شده توسط بشر قوی تر هستند.

 این سنگ ها، تشکیل شده از چندین ماده معدنی مانند کوارتز ، فلدسپات ، گرافیت و غیره، هستند.

تخته سنگ ، انتخابی بسیار گران قیمت است، اما ظاهری کاملاً طبیعی به سازه  شما می دهد که می توان آن را با الگوهای متنوعی از سبک ها، اجرا کرد. طول عمر بسیار بالا، محفوظ ماندن از آتش، نیاز به نگهداری کم و آسیب ناپذیری در برابر پوسیدگی و حملات حشرات، از فواید سنگ است.

اما مانند کاشی ، می تواند بسیار سنگین و شکننده باشد. به علاوه قدم برداشتن برروی آن ، به وسیله یک غیر حرفه ای دشوار است؛ بر همین اساس وظایفی مانند تعمیر پشت بام ، تمیز کردن ناودان و رنگ آمیزی را بسیار دشوار می کند. توصیه می شود که شیب آن، تا ۳۰ درجه باشد تا آب به سرعت سرازیر شود.

  1. سقف شیبدار فلزی

سقف شیبدار فلزی

از آنجا که فلز به راحتی در دسترس است ، امروزه از آن بیشتر استفاده می شود. تقریباً برای هر نوع ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرد. مقاوم ، مقرون به صرفه ، ضد آب است و می تواند برای هر نوع طراحی استفاده شود. در بین فلزات، فولاد بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد زیرا دارای آلیاژ مناسبی است. ورقهای نازکی که از بسیاری از مواد ساخته شده توسط بشر و حتی طبیعت موجود، مقاوم تر هستند.

سقف های فلزی مقاوم ، ضد آتش و تقریباً بدون نیاز به تعمیر و نگهداری هستند.

از نظر انرژی کارآمد هستند. گرما را منعکس می کند و مانع انتقال آن به داخل خانه می شود. به راحتی تمیز می شوند. اما هزینه های نصب آن بالا است ودر زمان بارندگی موجب تولید صداهای زیادی می شوند.

درکل سقف شیبدار برای سازه های کوچکتر مناسب هستند، زیرا برای سازه های بزرگ پر هزینه تر می شوند. همچنین بسته به آب و هوای کلی مناطق نصب می شوند. هزینه های نصب آنها بالا است. در حالی که اگر به درستی نگهداری شود سال ها باقی می ماند. شیب خاص هر یک از انواع آن باید کاملاً حفظ شود، در غیر این صورت به عنوان سقفی ایده آل عمل نمی کند.

پروژه های مرتبط

نظرات کاربران

customers