چند ایده برای طراحی سقف شیبدار

طراحی سقف

سقف‌ ها هرگز به یک شکل یا اندازه نیستند. حتی اگر بسیاری از مردم تصور کنند که سقف ­‌ها ­شکل­ یکسانی دارند؛ اما آن ها متناسب با نوع کاربری و چگونگی استفاده و عملکرد، اشکال متفاوتی خواهند داشت. بیشتر صاحب خانه ها تا زمانی که نیاز به تعمیر یا تعویض سقف نداشته باشند، در مورد طراحی سقف فکر زیادی نمی­ کنند و تصور می ­کنند که برای تعویض سقف فقط باید مصالح پوشش سقف را در نظر بگیرند. برای اینکه به سقف و منزل خود شخصیت بهتری ببخشید، باید این نکته را در نظر بگیرید که طراحی سقف به خصوص طراحی سقف شیبدار (شیروانی) انواع گوناگونی دارد. هر طراحی ای اهداف منحصر به فرد خود را دارد و برخی سقف ها برای شرایط آب و هوایی خاص و سبک ‌های ساختمانی خاص مناسب ­تر هستند. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا با ایده ایی برای طراحی سقف شیروانی آشنا شوید.

سقف شیروانی چیست؟

طراحی سقف شیبدار

سقف شیروانی را سقف شیبدار نیز می نامند. از نظر ظاهری، در این نوع سقف ها، دو ضلع شیب دار در مرکز و بالای ساختمان به یک دیگر متصل می شوند. به بیان دیگر، دو ضلع شیبدار به هم می رسند و یک برآمدگی را تشکیل می دهند. رنگ ها، شکل ها و طرح های گوناگونی برای این نوع سقف ها استفاده می شود. ظاهر مدرن، ترکیبی از دکور های مختلف، عملکرد کاربردی و ظرافت زیاد را می توان با مدل های مختلف سقف شیروانی به دست آورد.

طیف گسترده ای از طرحی سقف شیبدار برای انتخاب در دسترس است که همه آن ها بادوام و شگفت انگیز هستند. با بررسی منطقه مورد نظرتان می توانید از بین طرح های گوناگون، بهترین انتخاب را داشته باشید. این سقف ها در مناطقی با آب و هوای سرد یا معتدل بیشترین کاربرد را دارند. برای دستیابی به طراحی این نوع سقف ها از خرپا ها استفاده می شود.

آشنایی با تاریخچه سقف شیروانی

طراحی سقف شیبدار

تاریخچه طراحی سقف شیبدار به معابد اوایل دوران یونان باستان بر می گردد. این سقف ها در آن زمان به عنوان یکی از عناصر اصلی معماری در شمال اروپا و آمریکا در نظر گرفته می شدند. اهمیت این سقف ها تا اندازه ای بود که به ساختمان های شیروانی دار رو به خیابان، ساختمان شیروانی می گفتند.  ساختمان ‌های شیروانی در دوره قرون وسطی در خیابان‌ های شهر آلمان به عنوان یک هنجار در نظر گرفته می‌ شد. این ساختمان ها در دوره رنسانس بین قرن های ۱۴ تا ۱۷ به اوج شهرت خود رسیدند و تحت تأثیر معماری ایتالیایی قرار گرفتند و در اوایل قرن نوزدهم تا سال ۱۹۲۰ در آمریکا نیز محبوب شدند. در ادامه، با برخی از طراحی سقف شیروانی و مدل های سقف آشنا خواهید شد.

  • پشت بام شیروانی دار

طراحی سقف شیبدار

سقف های شیروانی که به عنوان سقف های شیبدار نیز شناخته می شوند، یکی از محبوب ترین انواع سقف در سراسر دنیا هستند. این شکل از سقف­ ها در شمال ایران کاربرد بسیار زیادی دارد. سقف­ های شیروانی شکلی مثلثی دارند و یکی از انواع سقف هایی هستند که بسیاری از افراد هنگام فکر کردن به طراحی سقف سنتی، به این شکل تصورش می­ کنند. انواع طراحی سقف شیروانی عبارتند از شیروانی یک طرفه، شیب از جلو یا سقف شیروانی هلندی. بام­ های شیروانی در سقف سازی تقریبا هر نوع شیبی از شیب کم تا شیب های زیاد را تحت پوشش قرار می ­دهند و می ­توانند برای زمین ­ها و ساختمان هایی با شکل های گوناگون مناسب باشند.

طراحی سقف شیبدار از سادگی زیادی برخوردار است که باعث می ­شود نسبت به سایر طراحی های سقف، ارزان ­تر باشد و ساخت به صرفه­ تری داشته باشد. پیمانکاران ساخت و ساز بام ها به طور معمول عاشق سقف ­های شیروانی هستند؛ زیرا تنها شامل پوشاندن دو سطح صاف بدون ایجاد برآمدگی یا شیار است و به درز و مواد اضافی نیاز ندارد. انواع طراحی سقف شیروانی را می توان با استفاده از تقریبا هر نوع ماده ای از جمله شینگل آسفالت، آندولین، ورقه فلزی، سفال یا توفال بتونی پوشاند.

نکات مثبت: با توجه به قوس­ های مثلثی، سقف های شیروانی امکان ایجاد فضای اضافی برای یک اتاق زیر شیروانی را فراهم می­ کنند. همچنین به کمک انواع طراحی سقف شیروانی می توانید سقف های زیبایی برای خانه خود به وجود بیاورید و شکلی مدرن به خانه خود بدهید. سقف های شیروانی به راحتی آب را هدایت می ­کنند و همین امر باعث می ­شود که این سقف ­ها برای مناطق پر باران انتخاب ایده آلی باشند.

نکات منفی: سقف های شیروانی برای مناطقی که آب و هوای طوفانی با وزش باد های شدید دارند، گزینه مناسبی نیستند؛ زیرا سقف شیروانی به طور بالقوه می ­تواند سقوط کند و یا مصالح آن از بین بروند. اگر سقف های شیروانی فراز و نشیب زیادی داشته باشند، آسیب باد شدید حتی می تواند باعث شود که سقف کاملا از دیوار جدا شود.

  • شیروانی چهارطرفه

طراحی سقف شیبدار

سقف های شیروانی چهارطرفه از هر چهار طرف شیب­ دارند. طول این شیب­ ها مساوی است و سمت شیبشان به سمت پایین و به سمت دیوار ها است. بعضی اوقات چهار طرف شیب در یک نقطه به هم می ­رسند؛ اما این نکته همیشه صادق نیست. سقف­ هایی که شیب چهارطرفه دارند، برخلاف سقف های شیروانی ساده، سایه و پوشش را در هر چهار طرف خانه فراهم می کنند. انواع مختلفی از طراحی سقف شیبدار چهارطرفه، مانند سقف چهارطرفه ساده، چهارطرفه هرمی و چهار طرفه متقاطع وجود دارد.

مشابه سقف­ های شیروانی، سقف­ های با شیب چهارطرفه نیز تقریبا با هر نوع مصالحی مانند شینگل، آندولین یا سفال­ های مختلف ساخته می ­شوند. عایق و ضد آب بودن برای همه سقف ­ها یک ویژگی مهم و حیاتی است؛ اما در سقف های شیب چهارطرفه اهمیت ویژه­ای پیدا می­ کند؛ زیرا این سقف ها شیب­ زیادی دارند و شیار و آب رو های زیادی را نیز ایجاد می ­کنند. در نتیجه وجود شیار های زیاد، امکان نفوذ آب را بالا می برد.

نکات مثبت: سقف های چهارطرفه فوق العاده پایدار، محکم و بادوام هستند. این ویژگی ها باعث می ­شوند که این سقف ها برای مناطقی که باران و حتی برف زیادی دارند گزینه ­ای بسیار عالی باشند. آن ها همچنین می توانند فضای اضافی ای را برای یک پنجره پنهان زیبا و یک اتاق کوچک فراهم کنند.

نکات منفی: با توجه به پیچیده بودن طراحی سقف شیبدار ، این شکل از سقف به مصالح و پوشش بیشتری احتیاج دارد؛ بنابراین ساخت آن نیز گران­ تر تمام می­ شود. اگر یک سقف چهارطرفه پنجره دار داشته باشید، به درز های اضافی ای احتیاج دارد که اگر سیستم سقف به درستی نصب نشود، احتمال دارد آب از این درز ها نشت کند.

  • سقف تخت

سقف تخت

سقف های تخت از نظر شکل و عملکرد ساده هستند و به دلیل خطوط یک ­دست افقی ظاهری ارگانیک ­تر دارند؛ زیرا این شکل از خطوط و سطوح غالبا در طبیعت دیده می شود و ظاهری مدرن به خانه شما می ­بخشد. با وجود اینکه این سقف­ ها به سقف تخت معروف هستند ولی در واقع سقف های مسطحی با شیب کم هستند که اجازه می دهند آب از آبراه هایی از سطح بام خارج و تخلیه شود. بام های مسطح به دلیل دهانه ­ای که می­ توانند پوشش دهند عموما فضای زیادی را در خود جای نمی­ دهند. از این سقف ­ها برای سایه­ بان و ایوان جلوی در ها و فضای باز می­ توان استفاده کرد.

استفاده از مصالح بام که به طور مداوم و بدون درز در سقف ­ها به کار گرفته می ­شود در هنگام نصب سقف ­های مسطح بسیار مهم تلقی می­ شود و برای اطمینان از ضد آب بودن سقف مهم هستند. متداول ترین مصالح بام مورد استفاده در سقف­ های مسطح عبارتند از شن، قیر، ورق های آلومینیوم، PVC ، TPO  و لاستیک.

نکات مثبت: سقف های مسطح به دلیل خطوط یک­ دست و صاف خود در خانه های سبک مدرن و امروزی ظاهری بسیار عالی دارند و جلوه خاصی ایجاد می ­کنند. این نوع سقف همچنین در ساختمان های تجاری یا صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند. برای ایجاد یک پاسیو، ایوان و بام سبز در بالای منزل، سقف ­های تخت بهترین گزینه هستند.

نکات منفی: با اینکه سقف های مسطح شیب کمی برای زهکشی آب دارند، بیشتر از سقف­ های شیبدار مستعد نشت آب هستند؛ بنابراین سقف های مسطح برای مناطق پر باران گزینه ایده ­آلی محسوب نمی شوند.

  • سقف یک­ طرفه

طراحی سقف شیروانی

سقف های یک ­طرفه شیبدار که گاهی اوقات به عنوان سایه­ بان نیز مطرح می­ شوند با اکثر سقف­ ها تفاوت دارند؛ زیرا فقط در یک جهت قرار می گیرند و تنها به یک سمت شیب دارند. از قدیم به طور معمول، سقف های یک­ طرفه برای خانه­‎ ها، آلاچیق ­ها و ایوان ­ها مورد استفاده قرار می­ گرفتند. این نوع طراحی سقف شیروانی به دلیل ظاهر جالب خود مورد توجه امروزی­ ها قرار گرفته و به طور فزاینده ­ای در خانه ها استفاده می شود.

قاب ­بندی و نصب سقف های یک­ طرفه بسیار ساده است و شبیه به سقف های مسطح است؛ زیرا برای نصب آن ها از مصالح ساختمانی کمتری نسبت به سایر انواع سقف استفاده می شود. این سقف ها به دلیل شیب تندی که دارند نیازی به پوشش قیری و ایزوگام سقفی ندارند.

نکات مثبت: از آنجا که سقف­ های یک­ طرفه آب را از یک طرف تخلیه می­ کنند، جمع آوری و ذخیره آب باران برای استفاده مجدد و حفظ محیط زیست بسیار آسان است. با توجه به شیب بالا تر از یک طرف، سقف ­های یک­ طرفه می­ توانند زیبایی و جلوه خاصی را ایجاد کنند و در عین حال برای مناطق پر باران و مناظقی که بارش برف دارند نیز ایده­ آل باشند.

نکات منفی: به دلیل شیب تندی که این شکل از سقف دارد و در یک طرف خانه خیلی سطح کمی دارد، فضای اتاق زیر شیروانی را با سقف های یک ­طرفه از دست می ­دهید. همچنین سقف های یک­ طرفه برای مناطقی با وزش باد زیاد ایده آل نیستند.

آنچه تاکنون گفتیم، چهار مورد از انواع طراحی سقف شیبدار و ساده است. این چهار شکل از سقف که اکنون مطح کردیم به طور معمول استفاده می­ شوند؛ ولی بام ­‌های بیشتری با شکل و مصالح متفاوت وجود دارند که اگر همه این موارد را بخواهیم تحلیل کنیم دچار نوعی سردرگمی می ­شوید. بهتر است وقتی تصمیم به انتخاب یک سقف دارید با یک پیمانکار قابل اعتماد مشورت کنید تا به شما در طی کردن این روند کمک کند و بهترین تصمیم را برای خانه ­‌تان بگیرید. با ما در تماس باشید.

چند نکته خلاقانه برای طراحی سقف شیبدار

طراحی سقف شیروانی

  • به کمک دو رنگ شگفتی بیافرینید.

یکی از امروزی ترین انواع طراحی سقف شیروانی، کمک گرفتن از دو رنگ مختلف است. خانه خود را با دو رنگ متفاوت رنگ کنید و سپس شیروانی ها را نیز با یکی از آن دو رنگ بپوشانید. به این ترتیب، سقف خانه شما ظاهر برجسته تری پیدا می کند.

  • از بافت های مخلوط استفاده کنید.

ایده های طراحی سقف شیروانی همیشه نباید پر زرق و برق و مجلل باشند. گاهی اوقات، شما فقط می خواهید سقف ها را به شیوه ای ظریف برجسته کنید. از بافت های مختلف مصالح مانند وینیل های مختلف استفاده کنید تا شیروانی ایوان و شیروانی پنجره خود را برجسته کنید. طیف وسیعی از بافت ها توجه بیشتری را به خود جلب می کند.

  • رنگ خاکستری را هرگز فراموش نکنید.

زیبایی شیروانی های خاکستری از هر رنگ دیگری بیشتر است. شما هر رنگی را هم که دوست داشته باشید، زیبایی خاکستری کلاسیک را نمی توانید انکار کنید. استفاده از رنگ خاکستری در طراحی سقف شیبدار ، خانه شما را بسیار شیک می کند. اگر در تزئینات منزلتان از رنگ سفید و مشکی نیز استفاده کنید زیبایی بیشتری را به خانه خواهید بخشید. شیروانی ‌هایی که به رنگ تیره ساخته شده ‌اند، با تضاد سفید به طرز شگفت‌ انگیزی زیبا به نظر می ‌رسند.؛ اما به طور کلی استفاده از تک رنگ های گرم در نمای بیرونی بسیار جلوه بخش است.

طراحی سقف شیروانی

  • با نمای روستایی، حس نوستالژیک و زیبایی توامان را ایجاد کنید.

اگر برایتان حس نوستالژی خانه های روستایی مهم است و یا به دنبال طراحی سقف شیبدار برای خانه روستایی خود هستید و می خواهید بافت را طوری حفظ کنید که به معماری روستایی وفادار باشید، ترکیب رنگ قرمز و سایدینگ های سفید شما را به خواسته تان می رساند.

  • کنتراست در رنگ ساختمان و شیروانی مهم است.

ایجاد کنتراست در رنگ ساختمان و شیروانی نه تنها زیبایی ساختمان را افزایش می دهد، بلکه ظاهری کارتونی به خانه تان می بخشد. دو رنگ عالی برای ایجاد کنتراست، سبز و سفید است.

جمع بندی

سقف های شیبدار کاربرد و ظاهری متفاوت با دیگر سقف ها دارند. طراحی سقف شیروانی تنوع بسیار زیادی دارد. از مدل های گوناگون گرفته تا رنگ های مختلف، سقف های گوناگونی را برای شما به وجود می آورند. هر کدام از انواع سقف های شیروانی نکات مثبت و منفی ای را در بر می گیرند که ما در این مطلب از آکامیا سعی کردیم تا آن ها را برایتان توضیح دهیم. با انتخاب مدل و رنگ ایده آل خود، ساختمانی زیبا و متفاوت داشته باشید.

پروژه های مرتبط

نظرات کاربران

customers