مشخصات سقف شیبدار چیست ؟

سقف شیبدار چیست

نوعی از سقف است که به خاطر ظاهر زیبایی که دارد و همچنین صرفه جویی در مصرف انرژی و بهینه سازی بنا محبوب است. در ادامه این مقاله انواع سقف ساختمان را بررسی می کنیم و پاسخ می دهیم که سقف شیبدار چیست و چه انواعی دارد. با مطالعه ادامه مقاله ما را همراهی کنید.

 

انواع سقف های ساختمان

انواع سقف های ساختمان

معماران و طراحان با توجه به شرایط ساختمان، ویژگی های آب و هوایی منطقه، ویژگی های ظاهری ساختمان به طراحی بام می پردازند.

سقف مسطح

سقف مسطح

به سقف هایی که شیب آن ها صفر تا کمتر از ۱۵ درجه باشد سقف مسطح گویند. در سقف مسطح آب بر روی سقف جمع می شود و توسط سیستم زه کشی از خروجی تخلیه می شود. پوشش اینگونه سقف ها موزائیک، سرامیک و ایزوگام است. سقف های مسطح با توجه به نوع کاربردشان دارای ساختار متنوعی هستند.

سقف های پروانه ای

سقف های پروانه ای

سقف پروانه ای یا V شکل از دو ضلع تشکیل شده که در اثر اتصال آن ها به هم در محل تلاقی، یک زاویه باز به وجود می آید که پروانه ای در حال پرواز را در ذهن بیننده تداعی می کند. این سبک از طراحی در منازل مدرن و سازگار با محیط زیست که در نواحی گرمسیری واقع شده اند، بیشتر دیده می شود و محبوبیت بسیاری دارد .

سقف های منحنی شکل

سقف های منحنی شکل

سقف های منحنی شکل بسیار شبیه به سقف شیبدار هستند، با این تفاوت که پنل های تشکیل دهنده این سقف ها انحنا دارند. طراحی این سقف ها کاملاً مدرن و منحصر به فرد است و همچنین میزان انحنای سقف می تواند از انحنای ملایم گرفته تا قوس کامل متغیر باشد.

سقف شیبدار

در ادامه بیشتر به معرفی این نوع سقف خواهیم پرداخت و بررسی خواهیم کرد که سقف شیب دار چیست و چه انواعی دارد.

سقف شیبدار چیست و طراحی آن به چه صورت است ؟

به سقفی که حداقل شیب آن ۱۵ تا ۷۰ درجه باشد سقف شیبدار می گویند. برای پاسخ به سوال سقف شیبدار چیست ، خوب است بدانید بهترین میزان شیب برای بام شیبدار ، ۳۵ تا ۵۰ درجه است.

نظر طراحان ساختمان، مقدار درجه شیب از منظر زیبایی شناختی متفاوت است؛ بعنوان مثال: آقای دکتر ادوین لوتنیز (یکی از معماران مطرح انگلستان) در کتاب خود که درباره انواع تایل های سقف شیبدار نوشته است، زاویه ۴۵ درجه را زاویه زشت توصیف کرده است.

انواع سقف شبیدار چیست؟

معمولا سقف های شیبدار به دو صورت طراحی می شوند: سقف شیبدار ساده و سقف چند بر.

سقف شیبدار تک بر

سقف شیبدار تک بر

سقف شیبدار چیست ؟ نوع تک بر؛‌ سقف تک بر تنها یک ضلع دارد. این نوع سقف ها را می توان اغلب بر روی بخش های جانبی ساختمان از قبیل تراس مشاهده کرد. امروزه شاهد استفاده از این گونه سقف ها بر بام عمارات مدرن هستیم.

ساختمان هایی که با سقف شیب دار تک بر ساخته می شوند معمولا ارتفاع بلندتری نسبت به دیگر ساختمان ها دارند و به اندازه کافی فضای مناسب برای نصب پنجره در زیر شیروانی وجود دارد.

این فضا به اندازه ای بزرگ است که امکان نصب پنجره های بزرگ برای نورگیری بیشتر وجود دارد. به منظور صرفه جویی در مصرف انرژی و بهینه سازی، می توان بر روی سقف های شیب دار پنل های خورشیدی نیز نصب نمود.

مزایای سقف شیبدار تک بر:

  • نصب سقف شیبدار تک بر، بر روی ساختمان کار ساده ای است.
  • در مقایسه با سایر سقف ها به مواد و مصالح کمتری نیاز است.
  • شیب تند این سقف ها کمک می کند تا برف و باران سریع تر از روی آن ها سرازیر شود و در نتیجه گزینه ای ایده آل برای مناطق برفی و بارانی محسوب می شود.

معایب سقف شیبدار تک بر :

چنانچه شیب بام بیش از حد باشد، سقف بسیار کوتاه خواهد شد.

ساختمان هایی که در مناطق بادگیر و طوفان خیز واقع شده اند، اگر فقط از سقف شیبدار تک بر استفاده کنند با مشکلات زیادی مواجه خواهند شد.

سقف شیبدار چند بر

سقف شیبدار چند بر

سقف شیبدار چیست ؟ نوع چند بر؛ در واقع سقف های چند بر، همان سقف های مسطح شیب دار هستند که دارای چند (معمولا چهار) پنل سقف هستند. در این مدل سقف ها در پانل های پایین تر محفظه ای برای قرار دادن پنجره وجود دارد و قسمت های بالاتر این سقف از فاصله نزدیک قابل دیدن نیست و فقط از فاصله دور قابل دیدن است. این سقف فرانسوی است و به صورت سقف مسطح شیب دار در کشور های اروپایی مورد استفاده قرار می گیرد.

مزایای سقف شیبدار چند بر:

  • بام های شیبدار چند بر در مقایسه با سقف های شیروانی مقاوم تر هستند.
  • شیب همه جانبه این نوع سقف شیبدار، استحکام آن را نسبت به بقیه سقف های شیبدار بالا می برد.
  • مناطقی که در معرض باد های شدید و بارش سنگین برف قرار دارند، بهتر است از این سقف استفاده کنند.
  • شیب سقف به گونه ای است که برف به راحتی از روی آن سُر می خورد و از آب اثری به جا نمی گذارد.
  • تهویه ساختمان را بهبود می بخشد.

معایب سقف شیبدار چند بر :

طراحی و اجرای بام های شیبدار بیشتر از سقف های شیروانی معمولی طول می کشد.

طراحی سقف های شیبدار پیچیده تر است و نیازمند مصالح بیشتری است.

در صورتی که سقف به درستی نصب و اجرا نشده باشد، احتمال نشتی سقف وجود دارد.

پروژه های مرتبط

نظرات کاربران

customers