سقف ضد زلزله

زمین لزره، اتفاقی که ممکن است در هر لحظه ای رخ دهد و متاسفانه غیرقابل پیش بینی می باشد. این اتفاق غیر منتظره همیشه آسیب های زیادی را به دنبال دارد.از آنجایی که در هرمکان سرپوشیده ای که باشید ، مقاومت سقف آن مکان،ارتباط مستقیمی با میزان آسیب شما در برابر زمین لزره خواهد داشت، پس سقف ضد زلزله می تواند نقش مهمی در جلوگیری از خسارت های ناشی از زمین لرزه داشته باشد.

در طول فرآیند طراحی و ساخت یک سقف ، سقف ساز می تواند ویژگی مقاومت در برابر زلزله را اعمال کند تا ساختمان و ساکنان را، در مقابله با زمین لرزه ایمن نگه دارد.

سقف ضد زلزله

سقف ضد زلزله

 زلزله چیست؟

زمین از صفحات شناور در مرکز نرم زمین و از سنگ های مذاب سنگین تر و آهن مذاب تشکیل شده است. این صفحات یک قطعه جامد نیستند اما با ترک هایی از هم جدا می شود که به گسل ها معروف هستند. گسل هایی که می توانند به کوه ها و دره ها فشار وارد کند و گسترش پیدا کند. این صفحات به صورت جداگانه و با ترکیب نیروها در هسته زمین ، نیروهای جاذبه و نیروهای گریز از مرکز چرخش زمین، به آرامی حرکت می کنند.

با لرزش و جنبش و تکان خوردن زمین ، زمین لرزه رخ می دهد. همچنین مقدار بزرگی یک زلزله متناسب با انرژی آزاد شده زلزله است، زلزله‌های کوچک‌تر از بزرگی ۳ ریشتر اغلب غیر محسوس و بزرگ‌تر از ۶ ریشتر، خسارت‌های جدی را به بار می‌آورند.

سقف ضد زلزله

سقف ضد زلزله

چه چیزی باعث می شود که یک ساختمان یا سازه در زلزله خراب شود؟

زلزله می تواند یک حرکت ناگهانی باشد ، یا می تواند یک سری حرکات در فواصل کوتاه باشد. حتی می تواند زمین را به بالا و پایین منتقل کند یا آن را از یک طرف به آن طرف منتقل کند.

ساختمان ها لزوماً در برابر جابه جایی متناوب مقاوم نیستند ، مگر اینکه در مرحله طراحی و مراحل ساخت ، این مورد در نظر گرفته شود. یک ساختمان ممکن است تا زمان وقوع زلزله شدید کاملاً پایدار باشد. به طور کلی بدترین آسیب را حرکت پهلو به پهلو ، وارد می کند ، و اغلب ساختمان های ضعیف را در اولین موج ضربه فرو می ریزد.

اگر شوک ها به صورت موج وارد شوند ، تغییر مکان به پهلو می تواند بدتر باشد.درواقع می تواند مانند یک چنگال بزرگ ، چنان پیش بروند تا ساختمان خراب شود. اغلب به دلیل سقف سنگین یا طبقه های بیشتر ، وزن بیشتری به ساختمان وارد می شود. این وزن اضافی نیروهای زیادی را به سازه وارد می کند و به فروپاشی آن بیشتر کمک می کند. همانطور که می توان انتظار داشت ، ساختمان های عظیم مانند آسمان خراش ها نیروهای لرزه ای بیشتری را به خود جذب می کنند، در حالی که ساختمان های کوچکتر با سقف سبک تر واکنش بهتری به نیروهای زلزله نشان می دهند.

خوشبختانه ، وزن کلی ساختمان و محتویات آن را می توان نسبتاً دقیق محاسبه کرد و می توان آن ها را در طراحی مهندسی محاسبه کرد – این بارها را بارهای ساکن می نامند. نیروهای باد و زلزله می توانند به طور ناگهانی و غیرقابل پیش بینی تغییر کنند – به آنها بارهای دینامیکی گفته می شود. مهندس باید سازه ای را برای مقاومت در برابر بارهای دینامیکی طراحی کند که ممکن است در مدت زمان کوتاهی، بسیار متغیر باشد ، کاری بسیار دشوارتر از طراحی که فقط برای بارهای ساکن اجرا می شود.

سقف ضد زلزله

سقف ضد زلزله

آیا می توان یک سقف کاملاً ضد زلزله ساخت؟

 

تکنیک های ساخت سقف زیادی وجود دارد که می توان با استفاده از آن ها سقفی کاملاً سالم ایجاد کرد که زمین لرزه ای کوچک یا حتی شدید را تحمل کند. با این حال ، هیچ ساختمان یا سقفی کاملاً ضد زلزله نیست. در هنگام زلزله شدید ، حتی ساختمانی با مهندسی عالی نیز ممکن است آسیب جدی ببیند.

بیشتر ساختمان های مدرن برای تحمل بار عمودی به منظور حمایت از دیوارها و سقف برای ایستادن آن ها طراحی شده اند. یکی از راه های ایجاد مقاومت ساختمان ها در برابر این نیروهای جانبی ، بستن دیوارها ، کف ، سقف و پایه ها در یک جعبه سفت و محکم است که هنگام لرزش بهم می خورد.

راه حل برای سقف ضد زلزله چیست؟

از آنجا که زمین لرزه ها تابعی از جابجایی جرم هستند ، و سایر عناصر سازه ای برابر هستند ، هرچه سقف سبک تر باشد مرکز جرم پایین تر است ، بنابراین احتمال ریزش یا خرد شدن آن کمتر است. این بدان معنی است که سقف های ساخته شده از کاشی، چوب یا آسفالت بهتر از آجر ، کاشی یا سقف فلزی سنگین می باشد.

دیوارهای سبک نیز دارای این مزیت هستند که به سیستم پشتیبانی ساختمان نیروی کمتری وارد می کنند ، اما دلیل خوب دیگر آن این است که دیوار سبک تر، از نظر جسمی انعطاف پذیرتر است و امکان حرکت بیشتر در اتصالات و در سرتاسر اعضای سازه به هنگام وقوع زلزله فراهم می کند.

امروزه بسیاری از سازندگان از بتن آرمه در جایی استفاده می کنند که آرماتورهای فولادی، ویژگی های مقاوم در برابر کشش ساختمان را فراهم می کند و قادر به جلوگیری از لرزش ناشی از زلزله می شود. یک مقایسه خوب این است که یک ماشین قدیمی ساخته شده در دهه ۵۰ می تواند در برابر ضربه با حداقل آسیب مقاومت کند ، اما به دلیل جابجایی بیشتری از طریق اتومبیل به سمت افراد ، بیشتر به سرنشینان آسیب می رساند. اتومبیل های مدرن در یک حادثه آسان تر متلاشی می شوند و شوک را جذب می کنند تا فرد شوک کمتری ببیند. همین مثال شباهت زیادی به یک سقف امروزی دارد.

مقالات مرتبط:

 

پروژه های مرتبط

نظرات کاربران

customers