خرپا در سقف شیروانی و انواع آن

خرپا در سقف شیروانی

خرپا به سازه ای مثلثی شکل که از لوله، میله و یا پروفیل نازک ساخته می شود، می گویند و نسبت به توانایی بالایی که در برابر تحمل وزن دارد، بسیار نازک است. خرپا در سقف شیروانی، در پل ها و در سازه ها مورد استفاده قرار می گیرد. این سازه ها را می توان در مساحت های زیاد بدون ستون وسط سقف استفاده کرد. معمولا پوشش خرپا با استفاده از ورق گالوانیزه انجام می شود.

اغلب اوقات ساخت خرپا بسیار سریع انجام می شود و مطمئن، سبک و کم هزینه است، از همه مهم تر، بدون نیاز به ستون، در انواع خانه ها قابل نصب است.

خرپا چیست؟

خرپا یک نوع سازه فلزی یا چوبی رایج و کاربردی است که از ترکیب شکل های مختلف مانند مثلث تشکیل می شود و برای متصل کردن اجزای ساختمان و سقف های شیب دار استفاده می شود. خرپا در انواع گوناگونی قابل نصب است.

خرپا چیست؟

انواع خرپا

انواع خرپا در سقف شیروانی عبارتند از: شیب مثلثی، دوشیب مثلثی که در این حالت شبیه مثلث متساوی الاضلاع است و چهار شیب به صورت کلبه ای و انواع دیگر. خرپا انواع مختلفی دارد ولی ما به معرفی خرپا هایی که معمولا در ساختمان ها و سوله ها استفاده می شود، می پردازیم.

خرپای شیروانی

خرپای بام یا خرپای شیروانی از رایج ترین انواع خرپا محسوب می شود و معمولا برای جلوگیری از تجمع برف و باران و امکان تمیزکردن گرد و غبار روی سقف های شیروانی مورد استفاده قرار می گیرد. علاوه بر این؛ به منظور تحمل و پخش بار خارجی اعمال شده از نیروهای اطراف نیز کاربرد دارد.

این نوع خرپا در سقف شیروانی، معمولا به شکل یک مثلث قائم الزاویه ساخته می شود که قاعده آن به شکل تراز روی ستون ها نصب شده و به صورت یک شیب، آب را به پایین هدایت می کند.

 

خرپا تک شیب

این نوع خرپا معمولا به صورت یک مثلث قائم الزاویه ساخته می شود که قاعده آن به صورت تراز روی ستون ها نصب می شود و به صورت یک شیب آب را به پایین هدایت می کند.

خرپا دو شیب

برای ساخت و نصب خرپا دوشیب از مثلث متساوی الاضلاع الگو برداری شده است و معمولا خرپاهای دو شیب به شکل مثلث متساوی الاضلاع ساخته می شوند و ما باید قاعده آن را روی ستون ها نصب کنیم.

خرپا دو شیب

معمولا در پوشش خرپا ها، آب از دو طرف مثلث به سمت طرفین هدایت می شود. این خرپا نسبت به خرپای تک شیب از ارتفاع کمتری برخوردار است.

 

خرپا هلالی یا قوس دار

این خرپا در سقف شیروانی کاربرد زیادی دارد و مانند خرپای دوشیب است. با این تفاوت که به جای اضلاع مثلث، از یک قوس نیم دایره برای شیب آن استفاده می شود و بر روی قاعده آن اجرا می شود و آب را به طرفین هدایت می کند.

خرپا نردبانی

خرپای نردبانی یک خرپای صاف است و به صورت دو خط یا دو تیر موازی ساخته می شود و داخل آن را با اتصالات به یکدیگر محکم می کنند. برای استفاده بهینه تر از قسمت پایینی خرپا در سقف شیروانی، از خرپای نردبانی استفاده می شود به این منظور که خرپای نردبانی را به صورت شیب دار روی ستون ها نصب می کنند. البته از ترکیب چند خرپای نردبانی هم برای اجرای سقف دوشیب یا چند شیب می توان استفاده کرد.

 

ساخت و نصب خرپا چگونه انجام می گیرد؟

ساخت و نصب خرپا چگونه انجام می گیرد؟

هنگام ساخت و ساز سقف های شیب دار برای یک ساختمان، مرحله آهن کشی سقف شیب دار مهم ترین قسمت اجرای آن محسوب می شود. در این هنگام ابتدا خرپا در سقف شیروانی بر روی ستون های آن ساختمان قرار داده شده و محل گره ها توسط لولا و مفصل بهم متصل می شوند؛ سپس نوبت به قرار دادن و نصب سقف شیروانی بر روی این خرپای بام می رسد.

پروژه های مرتبط

نظرات کاربران

customers