آشنایی با زیرسازی سقف شیروانی

زیرسازی سقف شیروانی

برای تمامی افرادی که تصمیم به ساختن سقف سازه خود می گیرند، همیشه سوالاتی به وجود خواهد آمد. از متریال مورد استفاده تا شیوه نصب و زیرسازی سقف شیروانی باید مورد بررسی قرار گیرد. پاسخی که به این سوالات می دهید، تعیین کننده شکل پوشش مناسب برای سقف شیبدار خانه تان است.

مقاله پیش رو به سوالاتی که ممکن است برای شما به وجود بیاید می پردازد.

 

قدرت تحمل پوشش سقف شیبدار

قدرت تحمل پوشش سقف شیبدار

اولین سوالی که ممکن است برای شما پیش بیاید این است که برای پوشش سقف شیبدار تا چه وزنی مجاز است؟ آیا پوشش بام نیاز به زیر سازی دارد؟ سقف های بام تا چه میزان می توانند تحمل بار داشته باشند؟ تحمل بار ناشی از بارش برف و یخبندان معمولا چه مقدار است؟ چه عواملی در انتخاب نوع تیرریزی موثر است؟

در بسیاری از مناطق جغرافیایی، بار وارد بر سقف شیبدار بسیار زیاد است به طوری که اغلب اوقات میزان بارش برف ممکن است به پوشش بام فشار وارد کند. به همین دلیل زیرسازی سقف شیروانی یکی از مهم ترین موارد در انتخاب نوع پوشش بام است.

در این مقاله نمونه هایی از متریال زیرسازی سقف شیروانی را برای شما عنوان کرده ایم.

 

بودجه در نظر گرفته شده

بودجه در نظر گرفته شده

یکی از نکات اساسی در انتخاب بهترین زیرسازی سقف شیروانی، شرایط و انتخاب شما است. این امر می تواند شامل بودجه، نوع معماری ویلا، رنگ متریال، مقاومت و میزان تحمل مواد در آب و هوای مختلف و موارد دیگر باشد.

 

اجزای سقف شیروانی

اجزای سقف شیروانی

زیرسازی سقف شیروانی اغلب مانند یکدیگر هستند، ولی روسازی آن ها اغلب برحسب متریال متفاوت است. یک سقف شیروانی در دو جهت به سمت پایین شیب دارد، دو مثلث در سمت راست و چپ، با یک خط عمودی به هم متصل می شوند.

با این تفاسیر در ابتدا باید با ایجاد یک خرپا، ساختار سقف را ایجاد کرد. خرپا بر اساس نقشه های اجرایی توسط پروفیل های فلزی با ابعاد مشخص در جای خود جوش داده می شود.

 

انواع آبرو یا گاتر

انواع آبرو یا گاتر

این نوع زیرسازی سقف شیروانی در سه نوع لندنی، جعبه ای و فیتیله ای تولید می شوند و هر کدام ویژگی های خاص خود را دارند که ما در این مقاله به آن ها پرداخته ایم.

آبرو سقف شیروانی شامل رنگ های مختلفی می شود که با توجه به شرایط آب و هوایی، رنگ مناسب و ضخامت مناسب آبرو یا گاتر انتخاب می شود. آبرو یا گاتر اغلب برای شیروانی ها مناسب است و برای پشت بام های معمولی استفاده ای ندارد.

آبرو یا گاتر برای اجرای ساندویچ پانل استفاده می شود. استفاده از آبرو در زیرسازی سقف شیروانی برای این سقف ها الزامی است، به این دليل که در صورت عدم استفاده، امکان دارد در طول زمان خسارات بسیاری ایجاد کند.

 

اجرای آبرو یا گاتر

اجرای آبرو یا گاتر

نحوه نصب زیرسازی سقف شیروانی از نوع گاتر بسیار آسان است. اجرای صحیح آبرو در پشت بام های شیروانی باعث می شود که آب باران و برف به محیط اطراف نفوذ نکند. نحوه اجرای گاتر شامل چند مرحله است:

  • جوشکاری فریم های گاتر
  • نصب فریم ها
  • وصل کردن لبه فریم گاتر ها
  • جوشکاری ورق و خم پیشانی به پروفیل ها
  • جوشکاری ورق های دامپا
  • نصب تراس

نصب گاتر ها نیاز به دقت بالایی دارد. جوشکاری فریم های گاتر تقریبا سریع به پایان می رسند. مهمترین مرحله از نحوه اجرای گاتر ها، مرحله نصب آبرو است. مرحله نصب آبرو از این جهت نیاز به دقت بالایی دارد که شما باید بتوانید سطح شیروانی را به آبرو متصل نمایید و سپس آب را به خوبی روی زمین هدایت کنید. انتخاب ضخامت گاتر ها به شرایط محیطی نیز بستگی دارد از این رو افراد زیادی هستند که برای انتخاب نوع گاتر ها دچار تردید می شوند.

 

شیب پوشش سقف

شیب پوشش سقف

سقف ها پناهگاه های ساختمان محسوب می شوند و در کنار زیبایی باید از استحکام نیز کافی برخوردار باشد.

شیب سقف های ویلایی یکی از مهم ترین مسائلی است که در هنگام زیرسازی سقف شیروانی باید به آن توجه داشت؛ زیرا هرچه شیب سقف شیبدار بیشتر باشد، فشار جاذبه روی سازه بیشتر می شود. به همین دلیل باید فاصله تیرریزی ها که عموما به آن آکس گفته می شود، کمتر باشد.

ساختار سقف شیبدار از چهار عامل اصلی تشکیل شده است: اسکلت اولیه، خرپاسازی و شاسی کشی که اصطلاحا به آن سربندی نیز گفته می شود. شاسی کشی چوبی یا همان تیرریزی معمولا برای ایجاد یک شبکه یکپارچه انجام می شود که بستر مناسبی برای اجرای پوشش سقف شیبدار است.

 

زیرسازی سقف شیبدار

زیرسازی سقف شیبدار

زیرسازی سقف شیب دار معمولا با استفاده از چوب راد (یا چوب روسی) و یا ورق های آردواز انجام می گیرد. ابتدا چهارتراش هایی به عرض ۶ سانتی متر در ارتفاع حدودا ۸ سانتی متری را در فاصله مناسب در امتداد بزرگترین شیب سازه قرار می دهند و چهارتراش ها با توجه به جزئیات بنا به سقف فلزی، چوبی، طاق ضربی یا بتن و به یکدیگر متصل می شوند.

امروزه با توجه به پیشرفت روز افزون صنعت پوشش بام و همچنین تنوع در عرضه محصولات پوشش بام، اغلب از پوشش های مدرن و جدید مانند شینگل استفاده می شود. انواع شینگل لانه زنبوری، شینگل رولی و شینگل طرح آجری برای اجرای طرح ها مناسب اند. شینگل ها هزینه نصب ارزان تری نسبت به نمونه های دیگر پوشش بام دارند؛ همچنین، عایق بودن این گونه شینگل ها علاوه بر زیبایی در زیرسازی سقف شیروانی، یکی دیگر از خصوصیات مهم شینگل های سقفی این است که ساخته شده از قیر و سنگریزه های معدنی خود رنگ هستند.

پروژه های مرتبط

نظرات کاربران

customers