شینگل خورشیدی چیست؟

شینگل های خورشیدی

اگر با انواع سقف های شیبدار آشنایی داشته باشید، حتما اطلاع دارید که شینگل ها یکی از بهترین انواع سقف های شیبدار هستند. چند سالی است که شینگل های خورشیدی نیز روانه بازار شده اند.

با افزایش محبوبیت انرژی خورشیدی، مردم خیلی بیشتر تمایل خود را برای داشتن محصولات خورشیدی نشان داده اند.

 

بررسی شینگل های خورشیدی

شینگل خورشیدی یا شینگل سولار نسل جدیدی از شینگل است که با استفاده از انرژی خورشیدی، انرژی محل سکونت و محل کار شما را تامین و ذخیره می کند. سولار شینگل، یک صفحه خورشیدی است که به عنوان یک سقف طراحی شده است که بر روی سقف های با پوشش شینگل قرار می گیرند.

همانطور که می دانید، نوع مرسوم شینگل ها آسفالتی هستند. اما با پیشرفت های اخیر در تولید سولار شینگل، ادغام و نصب آنها بر روی باقی شینگل ها نیز امکانپذیر است. این شینگل ها بسیار به شینگل های معمول شباهت دارند و قابلیت این را دارند که تمامی وظایف آنها را انجام دهند.

شینگل های خورشیدی

ساز و کار شینگل های خورشیدی

از آنجا که شینگل های خورشیدی از محصولات BIPV هستند، بنابراین قابل درک است که مانند صفحه های خورشیدی سنتی عمل کنند. به عبارت دیگر، شینگل های خورشیدی نیز از نور خورشید برای تولید برق استفاده می کنند.

نور خورشید با نیمه هادی سیلیکون به واحد خورشیدی برخورد می کند و سپس این نیمه هادی انرژی گرفته شده را در بر خواهد گرفت. پس از مدتی الکترون های ذرات نور آزادانه حرکت می کنند و این الکترون های آزاد شده از طریق مدار الکتریکی به منطقه ای می روند که الکترون های دیگر در آن ذخیره شده است. سپس این مجموعه الکترون ها برای تولید جریانی جمع می شوند که می تواند برای انرژی الکتریکی استفاده شود.

شینگل های خورشیدی

سلول های فتوولتائیک توگوسولار ( افزایش قدرت نوری) از سیلیکون آمورف سه بعدی ساخته شده است. هر سلول نورهای آبی، سبز و قرمز طیف خورشید را از طریق ۳ لایه مجزا جذب می کند. درواقع این سلول ها طیف وسیعی از نور را در قیاس با سلول های سنتی موجود در بازار، تبدیل به برق می کنند. این سلول ها قابلیت این را دارند که در شرایط نامناسب جوی و یا حتی زمانی که با شیب زیادی بر روی سقف اجرا شده اند، به تولید الکتریسیته بپردازند. به علاوه نور کم مانع از جذب حداکثری انرژی نیز نمی شود. همین امر برتری این نوع از سلول ها را نسبت به سلول های خورشیدی سنتی، نشان می دهد.

 

شینگل‌های خورشیدی سیلیکون

صفحات شینگلی خورشیدی سیلیکون بسیار شبیه یک صفحه خورشیدی سنتی است. این شینگل­ها سفت و سخت و در یک قاب هستند که همچنان نازک و متناسب با مواد بام معمولی ساخته شده­ اند و مطابق با مصالح پشت­ بام موجود نصب می ­شوند.

 

شینگل خورشیدی CIGS

شینگل خورشیدی CIGS

شینگل سقف فتوولتائیک CIGS از جدیدترین فناوری قطع­ نازک است که برای تولید انرژی خورشیدی خانگی استفاده می­‌شود. CIGS می‌تواند به حدی با وزن انعطاف پذیرتر و سبک تر ساخته شود که قادر به مخلوط شدن با شینگل­‌ها در یک سقف موجود یا جدید باشند.

اگرچه صنعت صفحات شینگلی خورشیدی هنوز بسیار تازه کار و جوان است چرا که اولین بار در سال ۲۰۰۵ تولیدات خود را ارائه داد، اما ادامه پیشرفت و رشد این صنعت تضمین شده است. دو منبع برجسته برای شینگل سقف فتوولتائیک در ایالات متحده Dow و Certainteed هستند. اطلاعات بیشتر در مورد هر نوع خاص از صفحات این نوع شینگل را می‌توان در وب سایت‌های آنها یافت.

 

ویژگی های شینگل خورشیدی

همانطور که گفته شد سولار شینگل ها نیز علاوه بر تولید انرژی مانند سایر شینگل ها، عمل می کنند. برای مثال:

نصب آسان – ضد آب – سبک – قابلیت راه رفتن بر روی آنها – مقاوم در برابر تگرگ – مقاوم در برابر فشار باد.

همچنین از فناوری ETFE جهت تمیز کردن خودکار خود بهره مند هستند.

 

دو نوع از شینگل های خورشیدی وجود دارند که به شرح زیر است:

  1. کاشی های خورشیدی – کاشی های چند لایه با دوام، سلول های خورشیدی با لایه نازک، سلول های خورشیدی سیلیکون تک بلوری یا پلی کریستالی
  2. شینگل خورشیدی – شینگل با دوام با سلول های خورشیدی سیلیکون مونو کریستالی یکپارچه

مزیت شینگل های خورشیدی

مزیت شینگل های خورشیدی نسبت به صفحات خورشیدی

 یکی از دلایل اینکه مردم به شینگل های خورشیدی بیشتر از صفحات خورشیدی علاقه مندی نشان می دهند، این است که این تکنولوژی ظاهری کاملا شبیه یک سقف را ارائه می دهد و برای کسانی که از تجمع چندین صفحه خورشیدی بر روی بام را نمی پسندند، گزینه مناسبی است.

یکی دیگر از مزیت های شینگل سولار نسبت به شینگل های سنتی، این است که در صورت جابه جایی، می توانید آن ها را به منزل جدید ببرید.

در برخی موارد، انجمن صاحبان خانه (HOA) یا گروه مدیریت جامعه ممکن است نگاهی همه جانبه به همه خانه‌ها داشته باشد و ممکن است جلوه و نمای صفحه‌های خورشیدی بالای سقف در نظر این عاملان غیرقابل قبول باشد ، در چنین شرایطی یک سیستم خورشیدی  احتمالاً قابل قبول خواهد بود.

 

معایب شینگل های خورشیدی

معایب شینگل های خورشیدی

اما اگر بخواهیم از معایب این سقف ها بگوییم لازم است یادآور شویم که این سقف ها نسبت به سلول های خورشیدی سنتی، انرژی کمتری را تولید می کنند. همچنین درصورتی که شیب استاندارد سقف در نظر گرفته نشده باشد، کمترین میزان انرژی را تولید می کنند.

سقف ها از ویژگی های خاص خود برخوردار هستند تا بتوانند خانه شما را به مکانی دنج و امن برای خانواده تان تبدیل کنند. تولیدکنندگان انرژی های خورشیدی، ویژگی های جدیدی به تولیدات خود اضافه کرده اند. شرکت های تولید کننده سقف های شینگل سولاری به طور مداوم محصولات خود را بهبود می بخشند تا آنها را ارزان تر و مقرون به صرفه تر از پیش کنند، بنابراین ما می توانیم شاهد پوشش های زیبا و شیک بر روی پشت بام باشیم که همچنین می توانند دهه های متوالی، انرژی را مستقیما از خورشید، این منبع بی نهایت تامین کنند.

 

پروژه های مرتبط

نظرات کاربران

customers