معرفی مدل های سقف شیروانی، انواع، مزایا و معایب

سقف شیروانی

معمولا ظاهر بیرونی بنا ها از معماری داخلی آن ها بیشتر جلب توجه می کند. یکی از موارد موثر در نما و زیبایی هر ساختمانی پوشش سقف آن است. مدل های مختلف سقف شیروانی  با متریال های متنوعی ساخته می شوند و نصب آن ها بسیار راحت است. این سقف ها انواع مختلفی دارند که هر کدام برای شرایطی خاص قابل استفاه هستند و می توانند با توجه به شکل و اندازه خانه انتخاب شوند. برای آشنایی بیشتر با انواع و ساختار سقف های شیروانی با ادامه مقاله همراه باشید.

سقف شیروانی چیست؟

سقف های شیروانی که با نام هایی مثل سقف شیب دار یا قله ای نیز شناخته می شوند، نوعی از سقف هستند که در آن ها دو ضلع شیب دار از کناره دو دیوار بیرونی خانه به سمت بالا امتداد می یابند، به هم می رسند و یک راس یا برآمدگی ایجاد می کنند. نمای سقف شیروانی معمولا به همین شکل است؛ اما در مواردی ممکن است بر اساس اندازه و شکل خانه یا ساختمان تفاوت هایی داشته باشد.

سقف شیروانی برای چه ساختمان هایی قابل نصب است؟

سقف شیروانی

سقف شیروانی با مصالح گوناگون برای منازلی که بین ۲ تا ۴ طبقه دارند قابل نصب است. مواردی مانند موقعیت جغرافیایی و اقلیمی، بارندگی، مقاومت در برابر نفوذ رطوبت و مصالح مورد استفاده برای ساخت از عوامل موثر در تعیین درجه شیب سقف است پس حتما پیش از سفارش و طراحی با متخصصین درباره منطقه ای که می خواهید ساخت و ساز را در آن انجام دهید، مشورت کنید تا بهترین مصالح و شیب سقف را بر مبنای ویژگی های محیطی برایتان انتخاب کنند. در ساخت این نوع سقف به دلیل این که ممکن است سطح آن مدت زیادی زیر برف و باران بماند، باید مقاوم سازی و زیرسازی سقف به خوبی اجرا شود .

شیب سقف شیروانی باید چقدر باشد؟

بسیار مهم است که قبل از اجرای سازه شیروانی شیب آن مشخص شود. معمولا دو نوع سقف برای انتخاب وجود دارد: سقف شیروانی با شیب کم و سقف شیروانی با شیب زیاد. بسیاری از مسائل اعم از نوع پوشش سقف شیروانی، جنس ورق های پوششی، نوع عایق آن، شیب و مدت زمان اجرای سقف را معمار مشخص می کند؛ همچنین آب بندی سقف شیروانی برای دفع آب باران و برف و مسائل مربوط به نگهداری از سقف نیز توسط متخصصان مشخص خواهند شد.

استفاده از سقف شیروانی چه مزایایی دارد؟

سقف شیروانی

اگر تصمیم دارید از یک سقف شیروانی برای ساختمان خود استفاده کنید، ابتدا باید همه جوانب مثبت و منفی مربوط به آن را به خوبی بررسی کنید. این نوع سقف مزایای بسیاری دارد که برخی از آن ها عبارت اند از:

  • ساخت ساده:

فرایند ساخت و نصب سقف شیروانی معمولا بسیار ساده است. البته ممکن است در صورتی که سقف نیاز به تعمیر داشته باشد، هزینه هایی را روی دست شما بگذارد؛ اما مراحل ساخت اولیه بسیار راحت خواهد بود و هزینه ساخت نیز نسبت به سایر گزینه ها کمتر است.

  • زهکشی قوی:

سقف شیروانی نوعی سقف شیب دار است. این یعنی به طور خودکار و بنا بر حالت ساختش، می تواند به عنوان یک سیستم زهکشی قوی برای ساختمان عمل کند. این ویژگی برای مناطق سردسیر که میزان بارندگی بالایی دارند، بسیار مناسب است. اضلاع سقف می توانند آب باران را به سمت پایین هدایت کنند و به این ترتیب از مشکلات مربوط به نفوذ آب به سطوح پایین تر جلوگیری کنند.

  • مقرون به صرفه بودن:

 همان طور که پیش تر اشاره شد، استفاده از سقف شیب دار به دلیل هزینه پایین ساخت و نصب آن، یک انتخاب مقرون به صرفه است. البته قیمت سقف شیروانی به عواملی مثل ویژگی ها و متریالی که در ساخت آن به کار رفته بستگی دارد؛ اما به طور کلی می توان گفت انتخاب سقف شیروانی یک انتخاب اقتصادی نیز هست.

  • تهویه بهتر:

یکی از مزایای فرعی استفاده از سقف شیروانی، بهره مند شدن از تهویه بهتر است. خانه هایی با سقف شیروانی تهویه بهتری خواهند داشت.

  • فضای زیر شیروانی:

با نصب شیروانی یک فضای نسبتا کوچک در قسمت زیرین سقف در داخل ساختمان ایجاد خواهد شد. این فضا کاربرد های متنوعی دارد، مثلا با ایجاد برخی تغییرات کوچک مثل اضافه کردن یک پنجره در سقف می توانید آن را به فضایی مسکونی و کاربردی تبدیل کنید.

مشکلات و معایب استفاده از سقف شیروانی چیست؟

سقف شیروانی

سقف شیروانی در کنار همه مزایایی دارد، اگر به خوبی نصب نشده باشد یا در انتخاب آن از افراد متخصص مشورت نگرفته باشید، ممکن است مشکلاتی ایجاد کند. از مهم ترین مشکلات سقف شیروانی می توان به این موارد اشاره کرد:

  • آسیب دیدن در اثر باد:

آسیب دیدن سقف در اثر باد یکی از مشکلات متداول سقف های شیروانی است. اگر ساختمان شما در یک منطقه با وزش باد های شدید واقع شده است، ممکن است سقف شیروانی برای شما گزینه مناسبی نباشد؛ زیرا طراحی سقف شروانی به نحوی است که قسمت بالایی آن باد را به خود جذب می کند. این در طولانی مدت می تواند باعث کنده شدن سقف یا آسیب های شدید به آن شود. البته اگر قبل از انتخاب متریال و نوع سقف با یک متخصص مشورت کرده باشبد، احتمال وقوع این اتفاق بسیار کم است.

  • تعمیرات:

پیش تر گفته شد که هزینه نصب و ساخت سقف شیروانی کمتر از سایر گزینه هاست؛ اما باید هزینه تعمیرات اضطراری را نیز در نظر داشته باشید. در صورتی که سقف شیروانی دچار آسیب شود، نیاز به یک نیروی متخصص و ماهر برای تعمیر آن خواهید داشت که این شامل هزینه هایی می شود. با این حال اگر سقف به درستی نصب شده باشد، نیازی نیست بابت این موضوع نگران باشید.

سقف شیروانی چه انواعی دارد؟

سقف شیروانی

سقف شیروانی یک انتخاب عالی برای سازندگان و مالکان است. این نوع سقف علاوه بر مزایایی که ذکر شد، از تنوع خوبی نیز بهره مند است. برخی از انواع سقف شیروانی عبارت اند از:

  • سقف شیروانی  یک طرفه

سقف شیب دار یک طرفه یکی از مدرن ترین مدل های سقف است. در این طرح شیبی که برای سرریز شدن آب باران و برف های جمع شده در نظر گرفته شده است، به صورت یک طرفه روی ساختمان اجرا می شود. نمای شیروانی این سقف برای مناطقی با آب و هوای استوایی و بارانی بسیار کاربردی است.

  • سقف شیروانی جعبه ای

طراحی سقف های شیروانی جعبه ای به سقف شیروانی استاندارد بسیار شبیه است؛ اما قسمت مثلثی شکل آن کمی متمایز است. در این نوع سقف قسمت انتهایی مثل یک جعبه روی دیواره ها قرار می گیرد.

  • سقف شیروانی فرانت یا به سمت جلو

اضلاع سقف شیروانی فرانت در قسمت ورودی خانه کمی جلو تر کشیده می شوند و در ورودی زیر سایه سقف قرار خواهد گرفت. این مدل از سقف شیروانی در خانه های استعماری بسیار رایج بوده است و امروزه نیز طرفدارانی دارد.

  • سقف شیروانی کراس یا متقاطع

سقف شیروانی متقاطع معمولا بیشتر از دو ضلع دارد و به جای یک برآمدگی یا راس، دارای چند برآمدگی هستند که به صورت عمود بر یکدیگر قرار می گیرند. چیدمان و طراحی داخلی خانه هایی با این مدل سقف از دیگر خانه ها سخت تر است.

انواع سقف شیروانی

  • سقف شیروانی با سقف سوله

در صورتی که نیاز به گسترش سقف شیروانی باشد، افزودن یک سقف سوله به پشته شیروانی می تواند گزینه خوبی باشد. این طرح راه حل محبوبی برای سازندگانی است که به دنبال توسعه ملک خود بدون نیاز به تغییر کامل ساختار و برهم زدن زیبایی شناسی سقف هستند.

  • سقف شیروانی هلندی

سقف شیروانی هلندی در واقع ترکیب سقف شیروانی استاندارد با هیپ روف است. طراحی این سقف ها به این صورت است که یک سقف شیروانی روی یک هیپ روف قرار می گیرد تا فضای زیر شیروانی بیشتری ایجاد شود. سقف شیروانی هلندی به خاطر جذابیت زیبایی شناختی اش در میان اکثر سازندگان و مالکان از محبوبیت فراوانی برخوردار است و می تواند انتخاب خوبی برای ساخت یک خانه جدید باشد.

سقف شیروانی از چه متریال هایی ساخته می شود؟

سقف های شیروانی

با پیشرفت علم و تکنولوژی در عرصه های گوناگون اجزای تشکیل دهنده ساختمان تغییر و بهبود یافتند. مدل های سقف شیروانی بسیار متنوع هستند و هر یک به ساختمان شما هویت منحصر به فردی می دهند. در ادامه شما را با انواع متریالی که در ساخت سقف شیروانی به کار می رود، آشنا می کنیم:

  • سقف فلزی

سقف شیروانی فلزی را معمولا با ورق طرح سفال می شناسند. این سقف بسیار سبک است و برای عایق کردن آن از توری مرغی و پشم شیشه استفاده می شود. ورق طرح سفال از جمله مصالحی است که در زمان ورود به صنعت ساختمان با استقبال ویژه ای رو به رو شد و از همان زمان تا کنون طرفدار زیادانی دارد. این ورق از نظر زیبایی شناختی سطح قابل قبولی دارد و دارای تنوع رنگی فراوان است. به همین دلیل استفاده از آن در طراحی های مختلف کار آسانی است. ورق فلزی به خاطر زیبایی و استحکام در آلاچیق ها، سردر های ساختمانی، پوشش سقف های شیروانی و سقف های شیب دار به کار گرفته می شود.

سقف های شیروانی

  • ورق های روف پانل

اگر به دنبال مدل های سقف شیروانی جدید با استحکام بالا و عایق مناسب هستید؛ روف پانل برای شما گزینه مناسبی است. این سقف از ۳ لایه مختلف تشکیل شده که عبارت اند از: ورق گالوانیزه، فوم پلى یورتان، فیلم پلى اتیلن یا فویل آلومینیوم.

 این محصول بهترین جایگزین براى پوشش هاى سنتى سقف و دیوار است که شامل ورق هاى گالوانیزه، پشم شیشه و تورى مرغى هستند. همچنین از لحاظ هزینه حمل و نصب بسیار به صرفه تر از سیستم هاى سنتى پوشش است؛ زیرا در سیستم هاى سنتى سه مرحله نصب انجام می گیرد در صورتى که کل فرایند نصب روف پانل یک مرحله ای است. این موضوع باعث می شود که در هزینه های نصب و جا به جایی نیز صرفه جویی شود.

  • آندوویلا

ورق آندوویلا  یک متریال ضد آب است و با محیط زیست به خوبی سازگاری دارد. اگر به فکر بازسازی یا پوشاندن سقف شیب دار خود هستید، آندوویلا می تواند یکی از بهترین گزینه ها باشد؛ زیرا تمامی استاندارد های روز در این ورق رعایت شده است و یک انتخاب به روز و مناسب برای شما است.

  • آندولین

آندولین از دیگر مدل های سقف شیروانی جدید است. ورق آندولین در برابر نفوذ آب عایق است و به دلیل انعطافی که دارد ترک برنمی دارد. این سقف زنگ نمی زند و پوسیده نیز نخواهد شد. این مدل در انواع شرایط آب و هوایی برای ساختمان های مسکونی و تجاری قابل استفاده است و خیال شما را بابت استحکام و دوام سقف راحت خواهد کرد.

انواع سقف های شیروانی

  • سفال طبرستان

سفال طبرستان به شکل شیب های یک طرفه یا دوطرفه و یا به شکل دندانه اره اجرا می شود. از انواع سفال طبرستان می توان به مدل پنبه کوهی و سیمان و همچنین سفال طبرستان آلومینیومی و فولادی اشاره کرد.

  • شینگل

مواد اولیه پوشش سقف شینگل قیر پلیمری است؛ همچنین سایز متوسط برای عرض آن ۳۵ سانتی متر و طول ۱ متر است که با یک شبکه شیشه ای مات به هم متصل می شوند. شینگل طرح ها و رنگ های مختلفی دارد و به کار بردن آن در انواع طراحی ها کار آسانی است. این یعنی علاوه بر مزایایی مثل هزینه و زهکشی مناسب، نمای مناسبی را در اختیار شما قرار خواهد داد. همچنین به دلیل دوام بالای سقف شینگل استفاده از آن انتخابی هوشمندانه و مطمئن محسوب می شود.

  • ورق رنگی

ورق رنگی در واقع به همان ورق های فلزی گالوانیزه ای گفته می شود که به وسیله تکنیک ها و دستگاه های خاصی رنگ می شوند. ضخامت رنگ اضافه شده به ورق رنگی ۳۵ میکرون است. این ورق ها نیز در ساخت سقف شیروانی کاربرد به سزایی دارند.

اجرای مدل های سقف شیروانی

مدل های سقف شیروانی

یکی از عوامل چکه آب به داخل ساختمان عایق بندی نادرست است. برای نصب ورق شیروانی به صورت استاندارد و هم پوشانی شده، باید فرم ورق حفظ شود؛ مثلا در نصب ورق ذوزنقه ای حالت استاندارد حداقل ۲۰ درصد است. برای سقف های دیگر نیز اندازه ها باید استاندارد باشند و برای همه فرم های ورق شیروانی حتما باید همپوشانی ورق را رعایت کنیم.

جمع بندی

سقف شیروانی نوعی از سقف است که به دلیل زهکشی مناسب و هزینه نصب و ساخت مقرون به صرفه اش، طرفداران زیادی دارد و انتخاب بسیار مناسبی برای مناطق بارانی و استوایی محسوب می شود. این مدل سقف انواع مختلفی دارد که هر کدام برای شرایط و موقعیتی خاص مناسب است. علاوه بر این در ساخت آن می توان از متریال های مختلفی مثل ورق رنگی یا ورقه های روف پانل استفاده کرد. در این مقاله سعی کردیم توضیح دهیم که سقف شیروانی چیست، چه انواع، مزایا و معایبی دارد و در نصب و پیاده سازی آن چه نکاتی باید رعایت شود.

پروژه های مرتبط

نظرات کاربران

customers