طریقه نصب ورق شینگل برای سقف شیبدار/شیروانی

نصب ورق شینگل

هر چقدر که در تعمیر و نگهداری سقف خانه با دقت عمل کنید، در نهایت ممکن است به سقف جدیدی نیاز داشته باشید. متخصصان در بیشتر مواقع پیشنهاد می دهند که برای تغییر پوشش سقف از پیمانکار بام که در نصب سقف شیروانی جدید متبحر است، کمک بگیرید. اما یادگیری نحوه نصب این سقف باعث می شود که بتوانید در حفظ و نگهداری آن بهتر عمل کنید. این کار ممکن است اندکی وقت گیر و دشوار به نظر برسد؛ خصوصا اگر در این زمینه تجربه ای نداشته باشید. از این رو در این مقاله می کوشیم تمام مراحل نصب سقف شیبدار شینگل را در راهنمایی جامع و گام به گام توضیح دهیم.

زیرسازی نصب سقف شیبدار/شیروانی چگونه باید باشد؟

نصب سقف شیبدار

اولین نکته مهم در زیرسازی سقف شیبدار شینگل، محاسبه وزن پوشش سقف شیبدار است و این که آیا پوشش بام نیاز به زیرسازی دارد؟ طریقه نصب انواع ورق شینگل به چه صورت است؟

در بسیاری از مناطق جغرافیایی بار وارد بر سقف شیبدار زیاد است و میزان بارش برف ممکن است به پوشش سقف فشار وارد کند؛ بنابراین زیرسازی سقف شیبدار مهم ترین مسئله در انتخاب نوع پوشش بام است. سقف حکم پناهگاه ساختمان را دارد و در کنار زیبایی باید از استحکام آن نیز مطمئن شویم. میزان شیب سقف در ساختمان ها یکی از نکاتی است که در هنگام زیرسازی سقف باید به آن توجه بسیاری داشت. هرچه میزان شیب سقف شیبدار بیشتر باشد، فشار جاذبه روی سازه آن بیشتر می شود.

نصب سقف شیبدار شینگل برای سقف هایی که بيشتر از ۲۰ درصد شیب دارند، امکان پذیر است. در صورتی كه شیب سطح بین ۲۰ تا ۳۰ درصد باشد، يك لايه پلی استر به ضخامت ۳ ميلی متر به نام تخته او اس بی بر لایه زیرین قرار می گيرد و صفحات شینگل روی آن چسبانده می شوند. در مواقعی که شیب سطوح بيشتر از ۳۰ درصد باشد، سطح زیرین آن را با پوشش های آستر شینگل می پوشانند و با میخ های مخصوص شینگل ثابت می کنند.

برای زیرسازی و نصب ورق شینگل از تخته هایی به نام تخته OSB استفاده می کنند. شینگل نوعی عایق است و بر هر سطحی نصب می‌ شود. اما پیشنهاد می کنیم که برای زیرساز از صفحات چوبی او اس بی استفاده کنید. این تخته ها  ضخامت ۱۱ میلی متری دارند و باعث ایجاد سقف ضد آب می شوند.

رزین و چسب استفاده شده در ورق های او اس بی عایق های ضد رطوبت اند و در لبه ها و محل های برش خورده نیز این خاصیت همچنان حفظ می شود. تخته ها را از نزدیکِ لبه شان با میخ یا پیچ بدون هیچ نوع شکاف یا حفره ای می توان متصل کرد .

پیش از شروع نصب سقف شیبدار شینگل چه مراحلی باید طی شوند؟

نصب سقف شیبدار

همان گونه که پیشتر نیز اشاره کردیم، نصب سقف شینگل از ابتدا ممکن است سخت و پیچیده به نظر برسد. اما با در نظر گرفتن نکاتی می توانید آسان تر از آنچه تصور می کنید این کار را انجام دهید. بهتر است برای حفظ ایمنی خود قبل از پرداختن به کار اصلی یک سری مراحل را طی کنید. این مراحل عبارت اند از:

  • اقدامات ایمنی لازم را انجام دهید.

انجام کار روی سقف بدون در نظر گرفتن نکات ایمنی ممکن است به شما یا وسایلتان آسیب برساند. در اولین قدم باید محل کار خود را از زباله ها، بقایای گیاهان و هر وسیله ای که ممکن است باعث زمین خوردنتان شود، پاک کنید. اگر در حیاط خانه گیاهانی پرورش می دهید، در ابتدای کار روی آن را با برزنت یا پتوی ضخیم بپوشانید تا در صورت افتادن ابزار کار یا زباله آسیبی نبینند.

  • وضعیت آب و هوا را بررسی کنید.

شما قرار است در ارتفاع بسیار بالا کار کنید؛ بنابراین باید مطمئن شوید که وضعیت آب و هوا برای کار مساعد است. پیش بینی آب و هوا را بررسی کنید و مطمئن شوید که در روز های آتی طوفانی در کار نخواهد بود. همچنین رطوبت زیاد هوا ممکن است بر ورق های شینگل باقی بماند. روزی را برای کار انتخاب کنید که آفتابی و گرم باشد و سطح رطوبت بالا نباشد.

  • لباس مناسب بپوشید.

نصب سقف شیروانی شینگل کاری بسیار پر تحرک است و لباس مناسب بر سرعت انجام آن تاثیر مستقیم می گذارد. اگر برایتان مقدور است شلوار جین ضخیم و مقاوم در برابر ضربه به همراه پیراهن گشادی که در آن بتوانید دست ها و بازو ها را آزادانه حرکت دهید، بپوشید. همچنین برای جلوگیری از آسیب میخ هایی که ممکن است بر سقف ریخته باشند، کفشی با کفی ضخیم و محکم انتخاب کنید. پیشنهاد می کنیم دستکش های چرمی مناسب و بادوامی بخرید تا هنگام حمل بار های سنگین پوست دستتان صدمه نبیند.

  • از نردبان به درستی استفاده کنید.

پیش از این که نصب سقف شیبدار شینگل را شروع کنید، پیشنهاد می کنیم محل و نحوه قرار گرفتن نردبان را به خوبی بررسی کنید. پایه نردبان باید بر زمین محکم شده باشد و انتهای آن به بالای لبه سقف برسد. اگر نردبانی که دارید کوتاه یا ناپایدار است، حتما آن را با نردبانی دیگر عوض کنید. برای ایمنی و اطمینان بیشتر از فرد دیگری بخواهید پایه آن را نگه دارد.

مراحل اولیه نصب سقف شیروانی شینگل

نصب سقف شیروانی

این مراحل شامل آماده سازی سقف برای نصب لایه جدید، از بین بردن لایه کهنه قدیمی و جای گذاری شینگل جدید می شود. این نکته را در نظر داشته باشید که اگر خواسته یا ناخواسته به ساختار زیرین شینگل آسیب بزنید، ادامه کارتان دشوار تر می شود و از نظر مالی اصلا به صرفه نخواهد بود. در ادامه هر کدام از این مراحل را با جزئیات توضیح می دهیم.

  • از بین بردن زباله ها

اولین و مهم ترین مرحله، حذف کامل زباله ها و اشیاء مزاحم است. برای تمیز کردن کامل سطح سقف وقت بگذارید و شاخ و برگ بزرگ گیاهان را از بین ببرید. اگر می خواهید کل لایه شینگل را از بین ببرید، سقف را با یک جاروی نرم تمیز کنید.

  • از بین بردن لایه شینگل قدیمی

بهتر است این کار را از نوک پشت بام شروع کنید و به وسیله یک چنگال باغبانی یا هر ابزاری که می شود با آن این کار را انجام داد، لایه های ورق شینگل را به سمت بالا بکشید تا جدا شوند. این لایه ها با مقدار کمی گریس به صورت ورقه هایی جدا می شوند. این ورقه ها را در کناری بگذارید تا تکلیف هر شیب سقف مشخص شود. معمولا برای هر ۹ متر مربع به حدود سه ورقه شینگل آسفالت نیاز است.

  • مشخص کردن نحوه چیدمان ورق شینگل

یکی از بخش های مهم نصب انواع سقف های شیروانی شینگل برنامه ریزی برای چیدمان آن است. قبل از این که ورق های شینگل را با میخ در جای خود ثابت کنید، به برنامه ریزی مدل چیدنشان بپردازید. اهمیت این موضوع زمانی مشخص می شود که چیدمان شما به گونه ای باشد که شکاف هایی میان ورقه ها مشاهده شود. در این صورت منافذی برای ورود آب روی آن باقی می ماند. در حالی که اگر این چیدمان به درستی صورت گیرد، این ورقه ها مانعی ضد آب و ضد ضربه بین فضای داخلی خانه و سقف آن محسوب می شوند.

نصب سقف شیبدار شینگل آسفالت

نصب سقف شیروانی

پیش از نصب اولین ورقه شینگل آسفالت بهتر است با یک متخصص در این زمینه درمورد نحوه ثابت کردن آن مشورت کنید. او حتما به شما می گوید که از کدام الگو برای محکم کردن ورقه ها و از چه نوع میخ هایی استفاده کنید. برای این کار این مراحل را به ترتیب دنبال کنید.

  1. به پشت بام بروید و ورقه های شینگل آسفالت را دور تا دور آن بچینید.
  2. حواستان باشد که شیوه های محکم کردن میخ ها را به درستی رعایت کنید. این میخ ها باید لبه بالایی را نیز در زیر خود به خوبی حفظ کنند.
  3. برای مثال در فاصله ۵ سانتی متری از هر بخش انتهایی ورق شینگل یک میخ بکوبید و پس از آن میخ دیگری را به اندازه ۲٫۵ سانتی متر بالای هر بریدگی محکم کنید. در نتیجه دوره بعدی شینگل باید به گونه ای باشد که به اندازه ۲٫۵ سانتی متر میخ ها را به صورت عمودی بپوشاند.
  4. این الگوی چیدمان ورقه ها را در سمت دیگر سقف نیز ادامه دهید و شینگل را در جای خود با میخ هایی ثابت کنید. این کار به شما کمک می کند تا بتوانید ورقه ها را صاف نگهدارید.
  5. آخرین ورقه های شینگل را در هر ردیف به اندازه مخصوص ببُرید. لازم است این کار را تا لبه های سقف ادامه دهید.
  6. زمانی که به لبه های سقف رسیدید، ورقه شینگل را بر آن خم کنید تا برابری هر ضلع رعایت شده باشد. سپس به وسیله میخ هایی هر طرف را در جای خود ثابت نگهدارید.
  7. این کار را تا زمانی که دور تا دور لبه را با شینگل نپوشاندید، ادامه دهید.
  8. آخرین ورق شینگل را نیز به اندازه ای که لازم دارید، ببُرید؛ به گونه ای که هیچ قسمتی از لایه زیرین سقف دیده نشود.

شما تمام مراحل نصب سقف را پشت سر گذاشته اید؛ اما در نظر داشته باشید که باید نکات مهمی را در این میان رعایت کنید. برای مثال باید دقت داشته باشید که میخ هایتان به طور مستقیم به سقف محکم شده باشند نه زاویه دار. هر ورق شینگل نیز باید با ۴ تا ۶ میخ بر سقف ثابت شده باشد. خاطرتان باشد که در مناطقی که باد، شدید تر می وزد از ۶ میخ استفاده کنید.

نصب سقف شیبدار شینگل چوب

نصب سقف شیروانی

نکته مهم پیش از نصب سقف شیروانی شینگل چوب این است که سقف را با لایه ای از هواکش بپوشانید. این کار از ورقه های چوب در برابر رطوبت و گرما محافظت می کند و باعث می شود که خمیده نشوند یا نپوسند. مانند مورد پیشین طرح ریزی ورقه های شینگل را از قبل انجام دهید و به غلاف، میخ کنید. شما باید اندازه گیری محل ورقه ها را از قبل انجام داده باشید تا از مسیر درست منحرف نشوید و زحماتتان به باد نرود.

نصب سقف شیروانی شینگل کاشی

حال که با نصب سقف شیبدار شینگل آشنا شدید، بهتر است درمورد نصب کاشی های سفالی بر سقف نیز اطلاعاتی کسب کنید. نصب این دو، تا حدودی مشابه یکدیگر است. پیش از نصب ورق شینگل کاشی نیز باید نحوه چیدمان آن را بر سقف ترسیم کنید. پس از این که الگو ها را در محلی که از پیش ترسیم کرده اید قرار دادید، لازم است لبه کاشی را به لایه زیرین سقف با میخ محکم کنید. در مرحله بعد می توانید برای افزودن تکیه گاه ساختاری بیشتر، زیر کاشی ها را با کمی ملات بپوشانید. این کار ها را تا زمانی انجام دهید که کاشی های سفالی به درستی در جای خود محکم شوند.

نصب سقف شیروانی با پنل فلزی

نصب این سقف ها در مقایسه با ورقه های شینگل سخت تر است و ممکن است نتوانید به تنهایی انجامش دهید. برای این که فلز را در جای خود قرار دهید و مطمئن شوید که درز های بین پنل ها به صورت کاملا ایمن پر شده اند، قطعا به کمک فردی دیگر نیاز پیدا می کنید.

الگو های چیدمان سقف شیبدار شینگل

نصب سقف شیبدار

اکنون که با نصب انواع سقف شیبدار آشنا شدید، قصد داریم دو نوع الگوی چیدمان این ورقه ها را نیز مورد بررسی قرار دهیم. این دو الگو عبارت اند از چیدمان قفسه بندی و چیدمان هرمی.

  • چیدمان الگوی قفسه بندی

در این الگو ها اتصالات شینگل به صورت پشت سر هم از قسمت عمود بام تا پایین در مسیر های افقی به سمت جلو و به سمت نوک سقف به سمت بالا نصب می شوند. از مزایای این الگو می توانیم به نصب آسان آن و تراز بودن شکاف های برش نسبت به الگو های هرمی اشاره کنیم. در وسط سقف خطوطی گچی را برای کنترل عمودی بودن ورقه های شینگل می کشند؛ بنابراین نصب سقف شیروانی شینگل در این الگو با دقت بیشتر و تقریبا بدون خطا صورت می گیرد.

  • چیدمان الگوی هرمی

این نوع چیدمان را با نام های مورب یا ۴۵ درجه نیز می شناسند. همان گونه که از این نام ها بر می آید، نصابان در این الگو به جای این که ورقه ها را مستقیما به سمت بالای سقف مانند الگوی پیشین نصب کنند، به صورت مورب روی آن جای می دهند. البته زوایای این ورقه ها دقیق ۴۵ درجه نیست؛ اما از فاصله خیلی دور ۴۵ درجه به نظر می رسد. چیدمان نهایی این ورقه ها به هرم شبیه است و نصب آن نسبت به الگوی قفسه بندی، به دلیل پیچیدگی کمتر، با سرعت بیشتری پیش می رود.

جمع بندی

هر چقدر هم که نگهداری از سقف با دقت انجام شود، ممکن است به دلایل مختلف از جمله عوامل محیطی مانند طوفان یا برف شدید، آسیب ببیند و به تعمیر سقف نیاز داشته باشید. پیشنهاد ما این است که این کار را به متخصص این حوزه محول کنید؛ اما اگر می خواهید خودتان آن را انجام دهید، بهتر است نکاتی را پیش از شروع کار رعایت کنید. در این نوشته این نکات را با جزئیات مورد بررسی قرار دادیم و درمورد نحوه نصب انواع ورق شینگل به همراه چیدمان الگو های مختلف آن توضیحاتی ارائه کردیم.

پروژه های مرتبط

نظرات کاربران

customers