انواع متداول شینگل سقف چیست؟

انواع متداول شینگل سقف

انواع متداول شینگل سقف

وقتی صحبت از مصالح برای پوشش سقف مسکونی است، گزینه­‌های زیادی را می­توانیم بررسی کنیم چرا که در حال حاضر طیف گسترده ای از این مصالح در بازار یافت می­شوند. انتخاب نوع پوشش برای سقف انتخاب مهم‌ی­ست که بر روی نوع ساختار سقف هم تاثیر می­گذارد. از طرف دیگر ارتباط دوجانبه‌­ای وجود دارد و از انواع متداول شینگل سقف که داریم نیز کاملا روی پوششی که انتخاب می-کنیم تاثیرگذار خواهد بود. شینگل­ها نوعی از مصالح برای پوشش بام هستند و همین گستردگی در تنوع را می توان برای شینگل­ها نیز تصدیق کرد.

شینگل به دلیل تغییرپذیر بودن مواد، تنوع گسترده در طرح و رنگ و جنس، طیف گسترده ای از هزینه ، سهولت تعویض و دوام عمومی یک انتخاب محبوب برای پوشش سقف محسوب می­شود. هر کدام از انواع شینگل طرح و رنگ­های متفاوتی نیز دارد که به گستره این انتخاب می­افزاید و برای انتخاب راه­های زیادی را پیش روی آدمی می­گذارد.

چهار نوع اصلی مورد برای پوشش شینگل سقف وجود دارد: آسفالت، سفال، چوب و تخته سنگ.

 

شینگل آسفالت

شینگل آسفالت اولین گزینه از انواع شینگل است که برای پوشش بام به ذهن هر مالکی خطور می­کند و در بین انواع شینگل از همه پرکاربردتر است.

شینگل آسفالت

به طور معمول دو نوع شینگل آسفالت وجود دارد: شینگل فایبرگلاس و ارگانیک. تمایز بین دو گونه شینگل در پایه یا همان لایه­های زیرین تشکیل­دهنده شینگل است. هر دو نوع شینگل دارای نمای خارجی آسفالت هستند، اما شینگل فایبرگلاس دارای لایه زیرین فایبرگلاس است و شینگل آلی و ارگانیک دارای لایه چوبی است. شینگل آسفالت آلی دوام بالاتری دارد و از ظرف دیگر شینگل فایبرگلاس وزن سبک تر و هزینه کلی پایین تری دارد.

اگر به دنبال نصب شینگل آسفالت هستید، گزینه های متنوعی پیش رو دارید. سه نوع شینگل آسفالت وجود دارد. شینگل سه لبه ، شینگل معماری، و شینگل پریمیوم.

 

شینگل سه لبه

شینگل سه لبه انتخاب بام محبوب برای خانه های مدرن است. شینگل سه زبانه کاربردی ، مقرون به صرفه و نصب آن آسان است. این نوع شینگل ها به طور معمول حدود ۲۰ سال مقاومت دارند ، اما در صورتی که نصب ضعیفی داشته باشند یا در طی شرایط سخت آب و هوایی قرار بگیرند و یا در نهایت با گذشت زمان ممکن است به راحتی دچار آسیب و خرابی شوند.

 

شینگل معماری

از میان شینگل های معماری نیز می توان به شینگل های سه بعدی یا لمینت اشاره کرد. شینگل های معماری، عمق و بُعد را به طرح اولیه شینگل سه لایه اضافه می کنند. صاحبان خانه معمولاً از بین شینگل های آسفالت، شینگل معماری را انتخاب می کنند زیرا ماندگاری بیشتری دارند، از نظر زیبایی شناسی جلوه بهتری به سقف می­دهند و همچنین در برابر شرایط آب و هوایی سخت مقاوم­تر هستند.

 

شینگل پریمیوم

از انواع متداول شینگل سقف شینگل پریمیوم را همچنین می توان شینگل لوکس نامید. این نوع از شینگل آسفالت فضایی را به طراح می­دهد که با ارائه اشکال هندسی مختلف و سایر گزینه های سبکی، طراحی شینگل معماری را به سطح عمق ببرد. این شینگل ها با ظاهری چند بعدی، بیشترین دوام را از بین انواع شینگل آسفالت ارائه می دهند. شینگل لوکس یا همان لمینت با اضافه کردن عمق به شینگل حالتی سه بعدی به آن می­دهند که زیبایی و جلوه زیادی دارد.

 

شینگل سفال

سقف سفال از خاک رس ، بتنی یا سایر مواد مشابه ساخته شده است. سفال­های بام با کیفیت بالا می توانند تا ۱۰۰ سال دوام بیاورند و آنها را بسیار بادوام کنند. می توانید این نوع شینگل را در ده­ها شکل و اندازه پیدا کنید که امکان سفارشی­سازی بی نظیر در طراحی خانه بیرونی شما را فراهم می کند و کاملا با اشکال مختلف و پیچیده سقف شما می­تواند تطبیق پیدا کند. از این رو در کنج­ها و زوایای سقف شیب­دار به خوبی جای می­گیرند و مناسب این­شکل از سقف­ها هستند. کاشی های بام خاک رس اغلب در مرمت­های تاریخی و خانه هایی با سبک معماری قدیمی استفاده می­شوند.

سفال­‌های بام به طور گسترده در منطقه جنوب غربی آمریکا، اروپا و شمال ایران مورد استفاده قرار می گیرند زیرا از نظر مصرف انرژی بسیار کارآمد هستند و می توانند در طول زمان سایش خورشید را تحمل کنند. مواد پوشش سفالی از خاصیت عایق بندی عالی و ظاهری منحصر به فرد برخوردار هستند، اما برای خانه هایی که در معرض شرایط سخت جوی از قبیل گردباد و طوفان هستند و یا در محیطی باز قرار دارند که درخت­ها دورتادور آن را پوشش نداده­اند، توصیه نمی شود. این امر به این دلیل است که هرگونه ضربه اعم از ریزش شاخه­ها یا حتی دانه­های بزرگ تگرگ می تواند باعث آسیب رساندن به سفال­ها شود و نیاز دارند که فورا تعویض شوند تا هم از نشست رطوبت به بنا جلوگیری کند و هم یکپارچگی سقف از بین نرود.

 

شینگل چوب

وقتی بحث از شینگل چوبی به میان می­آید شما می­توانید انواع متفاوتی از این شینگل را در بازار ببینید که نشان دهنده روند طراحی سنتی و مدرن شینگل چوبی است. اگرچه استفاده از چوب درخت سرو محبوب ترین نوع شینگل چوب است، اما می­توانید انواع مختلف چوب از جمله کاج و چوب قرمز را نیز انتخاب کنید. برخلاف سایر مواد، چوب بیشتر از هرچیزی مستعد آسیب در برابر آب و هوا است و به مرور زمان توسط آسیب­های وارده بر آن ظاهر آن تغییر می­کند.از انواع متداول شینگل سقف آن دسته از شینگل­های چوبی که ترکیب طبیعی دراند، به این واسطه خزه ، جلبک روی آن رشد می­کند و مکانی عالی برای رشد و گسترش را به این گیاهان می­دهد مگر اینکه مکررا در حال درمان سطح آن باشید.

از آنجا که شینگل چوب مستعد آسیب و فاقد ماندگاری است، بسیاری از مالکان خانه ها برای بدست آوردن ظاهر چوب سرو و سایر چوب­ها به شینگل های آسفالت که طرحی شبیه به چوب دارند، رو می­‌آورند و نکته اساسی در این تغییر رویکرد مساله دوام شینگل است.

شینگل چوب

شینگل سنگی

شینگل تخته سنگی بسیار بادوام بوده و می تواند بیش از یک قرن دوام داشته باشد ، اما هزینه نصب اولیه ممکن است به عنوان مانعی برای برخی از مالکان خانه عمل کند. در طول عمر طولانی خود ، سقف تخته سنگ ظاهر اصلی و جذاب خود را بدون هیچ گونه ملاحظه ای از محو شدن حفظ می کند. شینگل تخته سنگ می تواند به رنگ های قرمز ، آبی و خاکستری باشد تا تقریبا هر نوع طراحی خانه را تکمیل کند. علاوه بر هزینه اولیه نسبتاً بالا ، مواد بام تخته سنگ فاقد دوام و وزن نصب بالایی هستند. پیمانکار بام شما باید ساختار محل سکونت شما را ارزیابی کند تا ببیند خانه شما می تواند از این ماده بام پشتیبانی کند ، حتی قبل از در نظر گرفتن نصب شینگل های تخته سنگی روی سقف شما.

 

شینگل آهنی

با استفاده از شینگل سقف آهنی، می توانید از ترکیبی فوق العاده که هم زیباست و هم  دوام و ماندگاری بالایی دارد،لذت ببرید. حتی در شرایط آب و هوایی با شرایط آب و هوایی شدید، شینگل سقف آهنی می­توانند در شرایط عالی بمانند و رنگهای شفاف و براق خود را حفظ کنند. خزه  و کپک به راحتی روی فلز رشد نمی­کند و باعث می شود این سقف ها در آب و هوای مرطوب نگهداری کمتری احتیاج داشته باشند. می توانید این شینگل را در انواع مختلف فلزی از جمله روی ، مس و آلومینیوم پیدا کنید. مانند مانند شینگل تخته سنگ، سقف­های آهنی گران تر از سایر شینگل­های آسفالت ، چوب و حتی گزینه های سقفی سفالی هستند. با اینکه هزینه اولیه نسبتا زیادی دارند ولی در برابرش از طول عمر طولانی و نگهداری آسانی برخوردار هستند و از این لحاط جبران می­کنند.

 

عواملی که باید هنگام انتخاب شینگل برای بام جدید خود در نظر بگیرید

قبل از اینکه نوع مصالح را برای سقفتان انتخاب کنید،از انواع متداول شینگل سقف باید چند فاکتور را در نظر بگیرید. وقتی نوبت به انتخاب بهترین مصالح پوششی برای خانه شماست، ترجیح و سلیقه شخصی شما بیشترین اهمیت را دارد. خانه شما همان جایی است که شما زندگی می کنید و باید از شکل ظاهری مصالح راضی باشید و برای مراقبت و رفع سایر مشکلات از آن آماده باشید.

اقلیم منطقه­‌ای که درآن زندگی می­کنید و آب و هوای آنجا باید در انتخاب شینگل و پوشش سقف نیز نقش داشته باشد. اگر در یک منطقه مرطوب و بارانی زندگی می کنید، شینگل چوبی ممکن است گزینه مناسبی برای خانه شما نباشد. اگر در آب و هوای سردتری زندگی می کنید، شینگل آسفالت فایبرگلاس ممکن است در هنگام وزش بادهای شدید انعطاف پذیری و استحکام خود را بصورت ناگهانی از دست بدهند. متخصص سقف شما قادر خواهد بود نوع مناسب شینگل را برای منطقه جغرافیایی خاص شما توصیه کند.

علاوه بر آب و هوا ، به خط درخت اطراف خانه خود نگاه کنید و تعیین کنید که آیا پوشش گیاهی محلی می تواند به مصالح بام شما آسیب برساند یا خیر. به ویژه سقف سفالی که مستعد آسیب جدی در اثر ضربه ناشی از ریزش شاخه ها و سایر آوارها است. اگر در نظر دارید از پوشش سقف تخته سنگ یا آهنی استفاده کنید ، به یک خانه با سازه محکمی نیاز دارید. انتخاب بهترین مواد برای ساختار خانه و محیط اطراف خود به شما کمک می کند تا در آینده از تعمیرات پرهزینه و وقت گیر خودداری کنید.

هنگامی که لیست خود را برای نیازها و مساحت خود در انتخاب مصالح بام ایده آل مشخص کردید، می توانید با پیمانکار بام مسکونی خود مشورت کنید تا پوشش سقف خود را با شینگل جایگزین کنید.

 

 

پروژه های مرتبط

نظرات کاربران

customers