سدهای یخی روی سقف شینگل

سدهای یخی

راه حلی برای از بین بردن قندیل و سدهای یخی

اگر وزن سقف‌تان بخاطر یخ­ زدگی­‌های فراوان و قندیل بستن کنار دیواره­‌ها خیلی بالا رفته است برای از بین بردن وزن اضافه و سدهای یخی روی سقف شینگل اقدام کنید.

 

سوال:

پس از طوفان اخیر و بارش سنگین برف، حجم بزرگی از یخ در بالای لبه سقف من تشکیل شد و همچنین قندیل­‌های سنگین و بزرگی ایجاد کرد. وزن یخ و قندیل­‌ها باعث از جا در رفتن ناودان­‌ها شد و من می‌ترسم که باعث شود کل سقفم دچار آسیب زیادی شود. آیا قبل از کنده شدن کامل آبروها یا ریزش سقف، کاری می‌­توانم انجام دهم تا از شر یخ و قندیل­‌های بام خلاص شوم؟

پاسخ:

چیزی که شما شرح دادید همان “سد یخ” است و متأسفانه در خانه‌­هایی که ئر مناظق سردسیر و کوهستانی هستند، متداول است. سد یخ نتیجه برفی است که ذوب شده و پس از آن دوباره یخ زده است و دلیل اصلی ایجادش چرخه ذوب شدن و یخ زدگی یک سقف دارای اشکال است.
هنگامی که هوا در داخل اتاق زیر شیروانی گرم است،
این گرما می‌تواند از طریق پشت بام منتقل شود و لایه برف شروع به ذوب شدن بکند.
این اتفاق به نوبه خود باعث می­‌شود قطرات ذوب شده از پشت بام به پایین چکه کنند.

وقتی این قطرات به لبه پشت بام می‌رسند، دوباره شروع به یخ زدن می­‌کند، چرا که بخشی از پشت بام بالای زیرپوش (در کنج­‌ها) هوای گرمی از اتاق زیر شیروانی دریافت نمی­‌کند و همچنان سرد است و باعث یخ زدن دوباره این آب می­‌شود. با بارش برف بیشتر، این روند ذوب شدن و یخ زدن دائما تکرار می­‌شود و این لایه یخ همچنان روی هم ساخته می­‌شود و به صورت تحت‌اللفظی می­گویم که یک سد یخی را ایجاد می­‌کند – سدی که مانع جاری شدن آب و برف می­‌شود.

خطر سقوط سد یخی

سدهای یخی برای افراد (و حیوانات خانگی) که در زیر این ناحیه قدم می‌­زنند خطرناک است و سیستم سقف و ناودان را تهدید می­‌کند.
با ایجاد شدن سد یخ، سقف سنگین­‌تر می­‌شود.
هنگامی که هوا به اندازه کافی گرم می­‌شود تا یخ‌ها ذوب شوند، این سد شل می­‌شود تا در معرض سقوط به زمین قرار می­‌گیرد – گاهی اوقات ناودان سقف شما را با خودش می­‌کند. سدهای یخی می­تواند به سقف از راه‌های دیگری نیز آسیب برساند: هربار که آب بین شینگل و انجماد آب می‌شود، منبسط می‌شود و این تغییر حجم شینگل را شل می­‌کند و به لایه­‌های سقف نفوذ می­‌کند و این روند باعث می‌شود که سقف‌تان دچار نشت رطوبت یا آسیب داخلی شود.

از آنجا که در حال حاضر امکان دارد با یک (یا چند مورد) از مشکلات سقف روبرو باشید، ما برخی از بهترین تکنیک­‌ها را برای از بین بردن سدهای یخی را با شما را به اشتراک خواهیم گذاشت. اما این را در زمستان‌های بعدی به خاطر بسپار: کلید حفاظت طولانی مدت در جلوگیری به وقوع پیوستن سد یخی است.

 

سد یخ را با جوراب کلرید کلسیم ذوب کنید

کلرید کلسیم جزو همان مواردی است که برای آب شدن یخ در معابر و پیاده­روها استفاده می شود، اما فقط آن را روی سد یخ نریزید. در عوض جوراب‌های بلند یا پاهای جوراب شلواری را با گرانول پر کنید و سپس انتهای آنها را گره بزنید.  تقریبا ۱۸ کیلوگرم. کیسه کلرید کلسیم قیمت چندانی ندارد و تقریبا ۱۰ تا ۱۲ ساق جوراب را پر خواهد کرد. با ریختن کلرید کلسیم به این شکل لوله مانند، می‌توانید آنرا به صورت عمودی بر روی سد قرار دهید – با انتهای جوراب یک اینچ یا دو آن را روی لبه سقف آویزان کنید – و یک کانال لوله این امکان را می­‌دهد که سد یخی را ذوب کنید و خیالتان بابت از بیرن رفتن قندیل­‌ها راحت شود.

احتیاط: سنگ نمک را به جای کلرید کلسیم استفاده نکنید، چرا که سنگ نمک می­‌تواند به شینگل آسیب برساند و بوته­‌ها و شاخ و برگ‌های زیر محیط سقف را از بین ببرد. اطمینان حاصل کنید که محصول ذوب یخی که خریداری کرده­‌اید حاوی کلرید کلسیم است، که برای شینگل و پوشش گیاهی اطراف خانه بی­‌خطر است.

 

یک سد یخ موجود را به تکه‌­های کوچک خرد کنید

شکستن سد یخ می‌تواند خطرناک باشد و اگر روی سقف برفی و یخی خیلی راحت نیستید، بهتر است این کار را در اختیار متخصصان قرار دهید. شکستن سد یخ معمولاً همراه با ذوب یخ در بعضی از حالت‌ها، مانند استفاده از جوراب کلرید کلسیم همانطور که در بالا گفته شد، یا با بخار سقف انجام می­‌شود (در زیر). ابتدا یک صاحب خانه محتاط یا اجاره حرفه‌ای باید برف اضافی را از سقف پاک کرده و کانال­‌های زه‌کشی سر راه سد را ذوب کند. سپس، با شروع شدن ذوب یخ، لبه‌های کانال‌ها را می‌توان با ضربه کوتاه به دقت خرد کرد تا برف و یخ پهن شود و زه‌کشی را تسریع کند.

شکستن سد یخ می تواند منجر به ریزش زیاد یخ در پشت بام، شکسته شدن پنجره‌­ها، آسیب دیدن بوته‌­ها و مجروح شدن هر کسی در زیر سقف شود، بنابراین باید با احتیاط شدید این کار صورت بگیرد. کسی که سد یخ را می­‌شکند باید این کار را از نقطه نظر ایمنی روی سقف انجام دهد، نه از زمینی که ورق­ه‌ا‌ی سنگین یخ در آن سقوط می­‌کند.

 

برای سد یخ‌ های خود از بخاری حرفه­‌ای استفاده کنید.

از بین بردن سدهای یخی یک کار حرفه­‌ای است زیرا نیاز به استفاده از تجهیزات بخار تجاری دارد که آب را گرم می­‌کند و مجموعه سد را تحت فشار قرار می­‌دهد. متخصص بام ابتدا با بیل زدن و سپس هدایت کانال­‌های بخار روی طریق سد یخ، برف اضافی را از بام خارج می‌کند تا به ذوب آن کمک کند.
متخصص حرفه‌­ای بام تا زمانی که سقف از یخ پاک نشود همچنان قسمت هایی از سد یخی را جدا می­‌کند.
استخدام یک خدمه حرفه­‌ای برای از بین بردن سد یخ می­‌تواند برایتان بسیار گران تمام شود.

 

با جلوگیری از شکل‌گیری سد یخی­ در وهله اول از آسیب‌­های ناشی از سدهای یخی جلوگیری کنید.

برخی از راهکارهای پیشگیری نیاز به پارو کردن برف از پشت بامتان دارد، در حالی که برخی دیگر از راهکارها نیازمند پایین آمدن دمای اتاق زیر شیروانی منزل شما برای جلوگیری از انتقال حرارت از زیر شیروانی به پشت بام هستند.
برای جلوگیری از شکل‌گیری سدهای یخی، یک یا چند مرحله زیر را امتحان کنید.
بعد از بارش برف پنج تا ده سانتی­‌متری سقف خود را پارو کنید و از برف پاک کنید.
می‌توانید یک چنگک سقف سبک را با ۶۰۰ سانتی‌متر طول انتخاب کنید.
بلافاصله پس از برف، هنگامی که هنوز برف نرم است، قسمت زیرین سقف خود را از برف پاک کنید.
این کار به کاهش یخ زدن سقفتان کمک می­‌کند.

عایق اتاق زیر شیروانی را اضافه کنید

ایده اصلی این است که انتقال گرما از طریق سقف متوقف شود، این کار باعث قطع شدن چرخه ذوب/ یخ زدن مجدد می­‌شود. یک لایه ۸ تا ۱۰  اینچی عایق نه تنها به جلوگیری از انتقال حرارت کمک می‌کند بلکه به حفظ گرمای داخل خانه نیز کمک می­‌کند، بنابراین با عایقی درست در هزینه­‌های‌تان هم صرفه­‌جویی خواهید کرد چرا که برای گرم نگه داشتن خانه در زمستان کمتر هزینه خواهید کرد.

تمام نشت جریان هوای داخلی را در اتاق زیر شیروانی ببندید.
مهم نیست که چه مقدار عایق به اتاق زیر شیروانی خود اضافه کنید.
اگر هوای گرم فضای زندگی شما از طریق شکاف‌ها و منافذ وارد اتاق زیر شیروانی شود، اتاق زیر شیروانی شما همچنان بسیار گرم خواهد بود.
از بین بردن جریان هوای داخلی شامل آب‌بندی تمام شکاف­‌های اطراف لوله‌های فاضلاب و عایق ‌بندی حمام و رختکن است.
همچنین جلوگیری از نفوذ جریان هوایی از اتاق زیر شیروانی از طریق دیواره بیرونی خانه شما.

برای خنک نگه داشتن فضا، اتاق زیر شیروانی خود را به تهویه مجهز کنید.
دریچه‌های اتاق زیر شیروانی ورودی باید در قسمت زیرین طاقچه‌های سقف، در انبار نصب شود.
دریچه‌های آب‌راهه باید در بالای پشت بام نصب شود.
هوای خنک به طور طبیعی وارد دریچه‌های خنثی می­‌شود.
هرچه اتاق زیر شیروانی گرم می­‌شود، از طریق دریچه‌های دودکش در بالای سقف بالا می‌رود و از آن خارج می‌شود.
سقف‌ها از نظر اندازه و پیکربندی متفاوت هستند.
توسعه یک سیستم تهویه اتاق زیر شیروانی کار برای یک متخصص واجد شرایط است.

 

کابل‌های deicing را نصب کنید

شما می­‌توانید کابل‌های یخ زدایی سقف را در فروشگاه‌های به‌سازی منزل پیدا کنید که مستقیماً در بالای شینگل، از طریق گیره، بر روی لبه‌های پشت بام نصب می­‌شوند.
این راهکار برای جلوگیری از شکل‌گیری سدهای یخی جواب می­‌دهد، اما به لحاظ ظاهر این راهکار قابل رویت است.

یک سیستم نصب و راه اندازی حرفه‌ای نصب کنید که به زیر شینگل وصل شود.
باید یک سیستم حرفه‌ای توسط یک شرکت سقف‌سازی واجد شرایط نصب شود.
و همزمان شینگل‌های جدیدی را روی سقف نصب کنند.
این سیستم‌­ها ظاهر خط بام و خط آسمان سقف شما را خراب نمی­‌کنند.
و به گونه‌ای طراحی شده‌­اند که برای سال‌ها دوام داشته باشند.

 

با ما در ارتباط باشید.

پروژه های مرتبط

نظرات کاربران

customers