اجرای سقف شیبدار یک طرفه

سقف شیبدار یک طرفه

سقف یکی از مهم ترین اجزای خانه است. بالا ترین بخش خانه که جدا از ارزش های زیبایی شناختی، نقش مهمی در محافظت از ساختمان در برابر شرایط جوی گوناگون ایفا می کند. به بیان دیگر، این سقف ها هستند که عوامل محیطی گوناگون مانند باران، گرما و سرما را تحمل می کنند. سقف ها و پشت بام ها پناهگاهی هستند که یک خانه را در برابر عوامل محیطی مختلف حفظ می کنند. بسته به اشکال مختلف، سقف ها را می توان به دو دسته طبقه بندی کرد. این دو دسته عبارتند از: سقف های تخت و سقف های شیبدار. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا با اجرای سقف شیبدار و انواع آن، از جمله سقف شیبدار یک طرفه بیشتر آشنا شوید.

اهمیت سقف ها در معماری ساختمان

اجرای سقف شیبدار

سقف ها چیستند و چه اهمیتی دارند؟ این پرسشی است که پیش از شروع طراحی و ساخت منزل خود بهتر است به آن فکر کنید. سقف یک عنصر مشترک در بین همه ساختمان هاست. همانطور که اشاره کردیم، پشت بام و سقف بالا ترین قسمت هر ساختمانی است که وظیفه اصلی آن پوشاندن خانه و محافظت از فضای داخلی ساختمان در برابر شرایط نامساعد جوی است. هنگامی که قصد ساختن ساختمانی را دارید، بهتر است با توجه به شرایط آب و هوایی محل ساخت و ساز، مدل و نوع سقف را انتخاب کنید. در ساختمان های تجاری معمولا از سقف های تخت استفاده می شود. البته به عنوان یک قاعده کلی می توان گفت که ساختمان سازی مدرن در تمام ساختمان ها، تجاری و غیر تجاری، سقف مسطح را ترجیح می دهد. چنین معماری مینیمالیستی ای معمولا در شهر های بزرگ دیده می شود. راحتی نصب این سقف ها، هزینه نسبتا کم و دسترسی آسان برای تمیز کردن و تعمیرات، از جمله مزایای سقف های تخت است. با وجود این مزایا، در محل هایی که باران یا برف مکرر می بارد، استفاده از سقف های شیبدار که تخلیه آب باران و برف را تضمین می کنند، رایج تر است.

سقف ها چگونه ساخته می شوند؟

اجرای سقف شیبدار

برای اینکه با اجرای سقف شیبدار بیشتر آشنا شوید، خوب است که عناصر اصلی تشکیل دهنده آن را بشناسید. هر سقفی، فارغ از نوع آن، از دو بخش اصلی تشکیل می شود:

  • سازه نگهدارنده: تیر های چوبی پرکاربرد ترین مصالح برای ساخت سازه نگهدارنده سقف هستند. سازه نگهدارنده در اصل وظیفه انتقال وزن سقف به دیوار های ساختمان را بر عهده دارد.
  • مواد پوشش سقف: انتخاب مواد پوشش سقف بستگی به آب و هوای منطقه و سبک معماری مدنظر شما دارد. محبوب ترین پوشش های سقف عبارتند از: انواع شینگل، آسفالت، فلز، فولاد با روکش سنگ، کاشی های بتی، سفال و… .

چرا ساختار سقف بسیار مهم است؟

اجرای سقف شیبدار

فقط یک سقف با ساختار کاملا حرفه ای است که می تواند به درستی از ساختمان منزل و ساکنین آن در برابر شرایط نامطلوب محافظت کند. اجرای سقف شیبدار یا هر سقف دیگری باید به گونه ای انجام شود که استحکام لازم را داشته باشد و حتی کوچک ترین اجزای آن هم با نهایت دقت از باکیفیت ترین مواد ساخته شده باشند.

ساختار سقف از نظر عایق بودن هم اهمیت زیادی دارد. علاوه بر اینکه باید در برابر آب و رطوبت عایق و ضد آب باشد، از نظر حرارتی نیز اهمیت زیادی دارد. سقفی با عایق بندی مناسب به طور قابل توجهی بازده انرژی خانه را افزایش می دهد. به بیان دیگر، هوای گرم یا سرد شده داخل ساختمان از سقف خارج نمی شود؛ در نتیجه اتلاف انرژی کاهش می یابد و قبض های شما هزینه کمتری را در بر می گیرند.

در نهایت خوب است بدانید که بر خلاف تصور بسیاری از افراد، ساختن سقف کاری بسیار تخصصی و مهم است؛ پس آن را به افراد حرفه ای بسپارید تا ساختار خوبی را تحویلتان بدهند.

سقف شیبدار چیست و چه مزایایی دارد؟

اجرای سقف شیبدار

سقف شیبدار نوعی سقف است که سطح آن دو یا چند ضلع دارد که به سمت بالا و دور از مرکز سازه به هم متصل می شوند. بسته به طرح، این شیب ها ممکن است نسبتا زیاد یا کم باشند. سقف های شیبدار مزایای زیادی دارند که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت.

  • افزایش فضا: اجرای سقف شیبدار به شما این امکان را می دهد که فضای خود را به حداکثر برسانید. سقف ‌های شیبدار در موقعیتی بالا تر از سقف ‌های مسطح سنتی نصب می شوند؛ در نتیجه این امکان را فراهم می کنند که بدون اشغال فضای زمین، یک فضای زیر شیروانی یا اتاق‌ اضافی داشته باشید.
  • جذابیت و زیبایی: سقف شیبدار با شکل ها و طراحی های منحصر به فرد می تواند خانه شما را از ساختمان های معمولی شهر متمایز کند. بسیاری از صاحب خانه ها از نمای سقف شیبدار و جذابیت بصری آن برای خاص شدن ساختمان استفاده می کنند.
  • افزایش بهره وری انرژی: سقف های شیبدار در روز های گرم سال به خنک تر نگه داشتن خانه شما کمک می کنند تا گرما سریع تر از سقف خارج شود. این موضوع می تواند به کاهش هزینه های انرژی کمک کند و خانه شما را در مصرف انرژی بهینه تر کند.
  • نور طبیعی بیشتر: اجرای سقف شیبدار به ایجاد نور طبیعی بیشتر در خانه شما کمک می کند. در نتیجه اگر به دنبال خانه ای روشن و پر نور هستید، سقف های شیبدار انتخاب خوبی برای شما هستند.
  • زهکشی مناسب: در نهایت، سقف شیبدار می تواند به بهبود زهکشی کمک کند. اصطلاح زهکشی در سقف، همان شیب مناسب است که به آب اجازه می دهد تا سریع تر از سقف خارج شود.

سقف شیبدار یک طرفه چیست؟

سقف شیبدار

سقف شیبدار می تواند اشکال مختلفی داشته باشد. بسته به نیازتان به عنوان صاحب خانه و ترجیح شما از نظر زیبایی شناسی، می توانید نوع و شکل ایده آل خود را انتخاب کنید.

همه سقف های شیبدار به صورت قرینه نیستند. بعضی از آن ها می توانند تنها در یک سمت شیب داشته باشند. سقف های شیب داری که تنها یک شیب تند دارند را سقف شیبدار یک طرفه می نامند. سقف هایی که شیب یک طرفه دارند، برای مناطقی مناسب هستند که وزش باد در آن ها زیاد نیست. اجرای سقف شیبدار یک طرفه در مناطقی با باد های شدید معمولا با مشکلاتی مواجه می شود.

از جمله مهم ترین مزایای سقف شیبدار یک طرفه (سقف شیروانی) عبارتند از:

  • این سقف ها به راحتی نصب می شوند.
  • در ساخت و نصب این سقف ها از مصالح کمتری استفاده می شود.
  • اگر شیب زیاد باشد، باران و برف کمتری بر روی سطح بام باقی خواهد ماند.
  • این سقف ها نمای زیبا تری را به ساختمان می دهند.
  • اجرای سقف شیبدار یک طرفه به بافت خانه اصالت و تازگی می بخشد.
  • این نوع سقف شیبدار می تواند تصور یک خانه مربوط به دهه ۱۹۵۰ یا ۱۹۶۰ را در ذهن بیننده ایجاد کند و به افزایش حس نوستالژی خانه مدرن شما کمک می کند.

توجه داشته باشید که شما می توانید برای بخش های مختلف خانه از سقف های شیب یک طرفه استفاده کنید. به عنوان مثال، قسمت گاراژ خانه می تواند سقف خاص خود را داشته باشد، در حالی که اتاق های خواب در نیمه دیگر خانه می توانند سقف دیگری داشته باشند.

یک مدل از سقف های شیبدار یک طرفه، سقف شیبدار تک شیب است. این مدل سقف از وسط به دو قسمت تقسیم می شود که حداقل شیب آن ها باید ۴۵ درجه باشد و بیشتر برای تراس منازل ساخته می شود. از آنجا که این شیب با درجات خاصی باید اجرا شود، برای اتصال صفحات خورشیدی بسیار مناسب است. برای اجرای این سقف ها تنها نیاز شما این است که شیب خانه، رو به جهتی باشد که در معرض آفتاب حداکثری قرار بگیرد. از نظر زیبایی شناسی نیز، در داخل خانه هایی با این سبک سقف فضا ها دلباز تر هستند و نور طبیعی به راحتی به داخل خانه وارد می شود.

سقف تک شیب قطعا مزایای زیادی دارد؛ اما معایبی را نیز با خود به همراه دارد. عایق بندی خوب در این سقف ها اهمیت بیشتری پیدا کرده است؛ زیرا برای رفاه حال شما ضروری است. در غیر این صورت، خانه شما در تابستان خیلی گرم و در زمستان خیلی سرد می شود.

مراحل اجرای سقف شیبدار

سقف شیبدار

اجرای سقف شیبدار از هر نوع آن از جمله یک طرفه کاری دلهره آور است که به دقت زیادی نیاز دارد. مراحل اجرای این سقف باید دقیق انجام شود تا امنیت ساکنین و طول عمر سقف تضمین شود.

  • اندازه گیری و علامت گذاری های صحیح و دقیق

پیش از ساخت سقف مهم است که ساختار ساختمان را به خوبی ارزیابی کنید و اندازه های دقیق به دست آورید. در اندازه گیری خود به گوشه های ساختمان و پشت بام توجه ویژه ای داشته باشید؛ زیرا اندازه گیری اشتباه می تواند تعادل سقف را بر هم بزند. پس از اندازه گیری فضا و طول و عرض لازم برای سقف، خرپا ها را علامت گذاری کنید. فاصله بین خرپا ها را درست اندازه بگیرید و مطمئن شوید که فاصله برای هر خرپا برابر است.

  • نصب فریم ورک (چهارچوب) سقف شیبدار

پس از اندازه گیری های دقیق و انتخاب نوع و شکل سقف مورد نظر نوبت به نصب چهارچوب می رسد. این مرحله از اجرای سقف شیبدار بسیار مهم است؛ زیرا پایه و اساس کل ساختار است و باید با دقت زیاد انجام شود تا چهارچوبی قوی، حمایتی و پایدار داشته باشید. ساخت فریم ورک با اندازه گیری خرپا ها و ساخت قاب های حمایتی مثلثی شکل آغاز می شود. از متخصصان ساخت و ساز بخواهید تا از مواد با کیفیتی مانند چوب باکیفیت استفاده کنند. پس از ساخته شدن قاب ها، نوبت به چسباندن آن ها به دیوار ها می رسد. در این مرحله مطمئن شوید که پیچ ها و میخ ها به طور ایمن وصل شده اند.

پس از چسباندن قاب، وقت نصب جرز ها فرا می رسد. با اندازه گیری فاصله بین هر خرپا و دیوار شروع کنید و سپس برش های چوبی مورد نظر را برای تیر ها تهیه کنید. اطمینان از تراز بودن تیر ها و زاویه شیب ثابت، بسیار مهم است. در آخر این مرحله نوبت به پیچ شدن تخته سه لا می رسد.

  • ایجاد پوشش سقف

هنگامی که ساختار سقف آماده می شود، نوبت به چسباندن مصالح و پوشش سقف می رسد. ایجاد پوشش با قرار دادن دو یا سه لایه نمد سقفی شروع می شود. در این مرحله از اجرای سقف شیبدار اطمینان حاصل کنید که لایه ها به درستی روی یکدیگر همپوشانی داشته باشند؛ زیرا این همپوشانی باعث می شود سقف در برابر شرایط نامناسب عایق بهتری باشد. پس از چسباندن تمام مواد، سقف را بررسی کنید تا مطمئن شوید که مراحل اجرا و نصب به درستی انجام شده است.

پوشش سقف شیبدار

پوشش سقف شیبدار

بهترین محصول برای اجرای سقف شیبدار و سقف های شیروانی، شینگل است. سقف شینگل با دوام تر است و آب بندی صد در صدی دارد و در کشور های اروپایی به عنوان یک استاندارد جهانی شناخته می شود. همچنین پوشش هایی مانند سفال ورق سنگریزه آندوویلا نیز برای سقف ویلا استفاده می شود.

امروزه با توجه به پیشرفت های جدید صنعت پوشش بام و همچنین تنوع در عرضه محصولات این چنینی، بیشتر از پوشش های مدرن و جدید مانند شینگل های لانه زنبوری، شینگل رولی و شینگل طرح آجر استفاده می شود.

این پوشش ها به نسبت دیگر نمونه های پوشش بام، ارزان تر هستند و هزینه کمتری دارند. به علاوه، عایق بودن این گونه شینگل ها در کنار زیبایی بالقوه، یکی دیگر از خصوصیات مهم شینگل های سقفی ساخته شده از قیر و سنگریزه های معدنی است. همچنین از تخته های OSB نیز به عنوان زیرساز و چوب های مقاوم در برابر رطوبت استفاده می شود.

جمع بندی

سقف های شیبدار یکی از انواع سقف هستند که به ویژه برای آب و هوای کوهستانی، بارانی و برفی انتخابی مناسب هستند. این سقف ها علاوه بر زیبایی منحصر به فردی که به خانه شما می بخشند، مزایای دیگری را نیز در اختیارتان قرار می دهند. فضای اضافی، جلوگیری از هدر رفتن انرژی، جلوگیری از جمع شدن آب اضافی باران بر روی بام و… از جمله مزایای این سقف هاست. اجرای سقف شیبدار نیاز به توجه و دقت زیادی دارد. ما در این مطلب از آکامیا سعی کردیم تا علاوه بر آشنایی با سقف های شیبدار، مراحل اجرای آن ها را برای شما شرح دهیم.

پروژه های مرتبط

نظرات کاربران

customers